Børn jagter problemer i litteraturen

- Eleverne synes, det er sjovt at udtænke idéer og få praktiske løsninger til, hvordan Lille Virgil kan få et lidt nemmere liv. De opdager slet ikke, at de samtidig lærer noget, fortæller klasselærer Bodil Sørensen, der her læser op af Ole Lund Kierkegaar
- Eleverne synes, det er sjovt at udtænke idéer og få praktiske løsninger til, hvordan Lille Virgil kan få et lidt nemmere liv. De opdager slet ikke, at de samtidig lærer noget, fortæller klasselærer Bodil Sørensen, der her læser op af Ole Lund Kierkegaar
Børn jagter problemer i litteraturen
09. 10 2018
Hvis vi nu laver et vækkeur til Lille Virgil. Så behøver han ikke længere at blive vækket af sin etbenede hane. Fantasien kører for øjeblikket på højtryk hos eleverne på Hovedgård Skole.

Der står nemlig STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Maths) på programmet for alle årgange i hele uge 41. Emnet i år er "Litteraturen og de praktiske løsninger."
I 2.b. er børnebogsforfatteren Ole Lund Kierkegaards bog "Lille Virgil" allerede genstand for adskillige hjernevrid hos eleverne. For hvordan hjælper man nu ham bedst muligt?

Benedikte Elmelund, der går i 2.b., er ikke i tvivl om, at et vækkeur må være sagen, så Lille Virgil kan vågne op til en civiliseret lyd. Men spørgsmålet er så bare, hvordan dét skal skrues sammen.

-Vi kan vikle gaffatape omkring en rulle og male den. Så skal vi have den til at stå selv, siger hun og tilføjer tankefuldt, at dét med at få vækkeuret til at ringe, har hun ikke lige styr på endnu.

At løsningen på en eller anden måde nok skal komme til hende - og alle de andre børn - er skoleleder Anette Frank ikke et øjeblik i tvivl om.

Eleverne er nemlig i skarp træning fra sidste år, hvor de i forbindelse med STEAM skulle komme med input til skolens nye legeplads. Resultaterne af den uge blev indtænkt i processen og udarbejdelsen af legeområderne. Lige nu er etableringen af indskolingens legeplads i fuld gang og snart færdig.

I år er emnet lidt mindre konkret, men så meget mere brug er der for fantasien.

-Eleverne skal, uanset om de går i 0. eller 9. klasse, lære at læse fokuseret. De skal kunne læse mellem linjerne og få den indre film til at køre. Det vil motivere dem til at læse endnu mere, siger Anette Frank, og tilføjer, at engagementet er stort over hele linjen.

Hvilket fører os tilbage til Benedikte, for mens hun tænker, så det knager over, hvordan hun skal få sit vækkeur til at ringe, er hendes klassekammerat Johannes allerede i fuld gang med at udtænke et hus til Lille Virgil, så han ikke længere behøver at sove i et hønsehus.

Ugen kulminerer om torsdagen i uge 41, hvor forældrene er inviteret inden for til et kig på elevernes resultater. STEAM for alle årgange er arrangeret i et samarbejde med INSERO.