EU-sag skabte dansk pibe-boom



Lakridspibe-gate den 29. august 2013 satte for alvor fokus på den ikoniske lakridspibe, der med ét gik fra at være et hyggeligt barndomsminde til at have kultstatus blandt danskerne. Lakridspiben blev på én dag forvandlet til en ægte mediedarling. Engagerede danskere deltog i debatten, hamstrede lakridspiber i butikkerne og oprettede Facebooksider til støtte for bevarelse af ikonet.

Hos virksomheden bag Skipperpiben, Cloetta, har man med stor ydmyghed og en vis forbløffelse hilst den folkelige opbakning til lakridspiben velkommen – og samtidig brugt muligheden til at kigge fremad.

”Det seneste år har vi set en positiv udvikling inden for flere af vores brands, som især skyldes den store opbakning til Skipperpiben tilbage i august sidste år. Men selvom lakridspibe-gate har givet os en masse markedsmæssige muligheder, er det vigtigt for os at holde fast i autenticiteten omkring Skipperpiben, ” siger Heidi Teschemacher, marketingchef i Cloetta Danmark og fortsætter:

”Når vi hos Cloetta mærker, at forbrugerne holder af Skipperpiben, så skaber det stolthed i hele organisationen. Vi har grebet muligheden for at komme ud blandt forbrugerne og møde dem der, hvor de er fx på festivaler, i butikker og senest på Zulu Sommerbio. Samtidig har vi i 2014 kunne præsentere to nyheder, Skipperpiben med smag af havsalt, og i december kan danskerne glæde sig til en Skipperpibe julekalender.”

Opbakningen til lakridspiben har sikret Cloetta et salg på mere end 18 millioner Skipperpiber i dagligvarehandlen over de seneste 12 måneder, hvilket svarer til, at danskerne køber en lakridspibe hvert 1,7 sekund. Et resultat, der også har været med til at sikre virksomheden en omsætningsvækst på 13 pct. i første halvår af 2014.

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024