Farten skal ned på Bøghsgade

På gaden er der bl.a. blevet sat midlertidige chikaner, pudebump og heller op. Foto: Horsens Kommune
På gaden er der bl.a. blevet sat midlertidige chikaner, pudebump og heller op. Foto: Horsens Kommune
Farten skal ned på Bøghsgade
26. 06 2019
Beboere på Bøghsgade har været med til at vælge, hvilke fartsænkende tiltag der i en forsøgsperiode skal testes af på gaden. Herefter bliver permanente løsninger valgt.

I sidste uge skete der flere ændringer i de trafikale forhold på Bøghsgade i Horsens. På gaden er der blevet opsat midlertidige pudebump, heller og chikaner, og der er blevet optegnet parkeringsspor på dele af gaden.

Alle de hastighedsdæmpende tiltag er midlertidige og skal prøves af indtil slutningen af september. I forbindelse med den politiske beslutning om at ændre Langmarksvej til en nordlig forbindelse uden om midtbyen har Horsens Byråd afsat 300.000 kr. til tiltag, der skal virke hastighedsdæmpende på Bøghsgade. Trafikafdelingen i Horsens Kommune har i samarbejde med beboere på Bøghsgade udvalgt, hvilke tiltag der skal prøves af.

- Beboerne på Bøghsgade nedsatte tidligere på året en arbejdsgruppe, som vi har haft en rigtig god og konstruktiv dialog med. Under prøveperioden kan alle beboere komme med tilbagemeldinger på, hvordan tiltagene virker, forklarer Allan Lyng Hansen, afdelingschef for Affald og Trafik i Horsens Kommune.

Nedsat hastighed og forbud for lastbiler

Sammen med de forskellige forsøg bliver hastigheden på Bøghsgade sænket til 40 km/t, og det bliver forbudt for lastbiler at køre igennem gaden. Begge disse tiltag er permanente løsninger.

- Det hele handler om, at vi skal sikre så gode forhold på Bøghsgade som muligt. I forbindelse med ændringen af Langmarksvej er det politisk besluttet, at alle sydlige sideveje til Langmarksvej skal lukkes - på nær Bøghsgade og et par enkelte lokalveje. Vi vil rigtig gerne have bilister, der ikke har et ærinde i midtbyen, til at bruge de helt overordnede veje og dermed også fjerne så meget gennemkørende trafik fra Bøghsgade som muligt, siger Allan Lyng Hansen.

Efter prøveperioden vil forsøgene blive evalueret, og beboerne vil være med til at vælge, hvilke løsninger der skal gøres permanente.

- Det kan være, der er nogle af tiltagene, vi skal flytte nogle meter eller andet, vi skal være opmærksomme på. Vi forsøger at finde de mest optimale løsninger og placeringer, forklarer Allan Lyng Hansen.

Han forventer, at de tiltag, der skal være permanente, bliver sat op i starten af 2020.