Innovativt projekt udfordrer elever på Learnmark Tech

Innovativt projekt udfordrer elever på Learnmark Tech
02. 02 2018
Både elever og lærere ser mange fordele i nyt koncept på grundforløb 1 på Learnmark Tech, hvor eleverne arbejder med projekter inden for forskellige uddannelser. Som afslutning skulle eleverne arbejde med et tværfagligt og innovativt projekt

- Det har været fedt at arbejde sammen med elever fra andre uddannelser i vores projekt, fordi vi kunne byde ind med forskellige kompetencer. Sådan siger Anders Starup om det afsluttende projekt på grundforløb 1 på Learnmark Tech, som rettede sig mod den uddannelse, de ville fortsætte på.
 Anders Starup er fortsat på grundforløb 2 på uddannelsen til EUX-industritekniker, og arbejdede derfor med et projekt, som tog udgangspunkt i uddannelserne til smed og industritekniker.
 - Vi skulle i grupper lave en trækvogn i jern. Der var rigtig meget svejsearbejde i opgaven, men vi drejede også vores hjulaksler, som er en typisk opgave for en industritekniker. Det sværeste var at få det færdige arbejde til at passe med tegningerne, men det endte ok, fortæller Anders Starup.
 I det afsluttende projekt skulle eleverne være innovative, hvor de skulle løse en konkret udfordring ved hjælp af den viden og de færdigheder og kompetencer, som de havde tilegnet sig i løbet af grundforløb 1. Forløbet sluttede med en fremvisning for forældre og søskende, som kom med mange rosende ord til de færdige produkter.

Blev udfordret i uddannelsesvalg
På grundforløb 1 har eleverne arbejdet med otte forskellige projekter inden for teknologi, byggeri, transport og hotel og restaurant. I alle projekterne har de lavet konkrete produkter ud fra grundlæggende teori inden for området. Her har de blandt andet fået viden om forskellige materialer, arbejdsmetoder, sikkerhed og arbejdsmiljø.
 Selvom jeg hele tiden har vidst, at jeg vil være industritekniker, var det fedt at blive udfordret i mit valg af uddannelse.  Det var også godt at prøve de mange forskellige uddannelser, så jeg ved mere om, hvad man laver som fx murer og elektriker, understreger Anders Starup. Han er i løbet af grundforløbet skiftet til EUX-industritekniker, da han overvejer at læse videre til maskinmester eller ingeniør.

Nyt koncept bestod
Det er første gang, Learnmark Tech har afviklet grundforløb 1 med otte indledende projekter og et afsluttende projekt. Ifølge Helene Rossing Pedersen, uddannelsesleder på Learnmark Tech, er det et koncept, man vil fortsætte med.
 - Jeg er dybt imponeret over, hvor meget eleverne kan efter så kort tid på de forskellige uddannelser. Samtidig bekræfter elevernes uddannelsesvalg mig i, at de har godt af at få kendskab til andre uddannelser end deres umiddelbare valg. Nogle af eleverne har ændret uddannelsesplaner undervejs i grundforløb 1, og nogle har fastholdt deres oprindelige planer. Det generelle billede er, at eleverne synes, det har været spændende at blive udfordret på områder, de ellers ikke ville have valgt. Det ser jeg som et positivt udtryk for, at de nu vælger uddannelser på et kvalificeret grundlag, siger Helene Pedersen.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!