Mere kritik, tak!

Kortene giver - frem for spørgeskemaundersøgelser - et mere nuanceret billede af, hvad brugere og pårørende tænker om os, mener de to daglige ledere Stella Jónsdóttir (t.h.) og Anette Spence, der også vil deltage i undersøgelsen til næste år.
Kortene giver - frem for spørgeskemaundersøgelser - et mere nuanceret billede af, hvad brugere og pårørende tænker om os, mener de to daglige ledere Stella Jónsdóttir (t.h.) og Anette Spence, der også vil deltage i undersøgelsen til næste år.
Mere kritik, tak!
04. 07 2018
Borgerne er lidt for flinke, mener personalet på Genoptræningscenter i Horsens

Borgerne er i en vanskelig situation, når de møder os og er meget taknemmelige over det, vi gør for dem. Derfor kan det være lidt svært at få tilstrækkelig med konstruktiv kritik ud af dem.
 Sådan lyder ledelsens umiddelbare reaktion på de mange kort, som borgerne og pårørende på Vital Horsens - Centrum for Sundhed og Træning - skrev i forbindelse med den internationale spørgedag i juni med titlen ”Hvad er vigtigt for dig?”. Her blev de opfordret til at skrive deres ønsker på et postkort.
 Der blev lagt mange kort i postkassen og bortset fra, at svarene godt måtte have skubbet lidt mere til grænserne, er personalet tilfreds med tilbagemeldingerne.
 Tre svar går igen, når borgere og pårørende skal beskrive, hvad der er vigtigt for dem i mødet med genoptræningscentret:
 - God stemning, glad og imødekommende personale
 - Kompetente medarbejdere
 - At der bliver lyttet til individuelle behov
 - Det er rart at få bekræftet, at disse tre ting betyder lige så meget for borgerne, som de betyder for os, fortæller de to daglige ledere Stella Jónsdóttir og Anette Spence, der også tager til efterretning, hvor stor betydning det har for brugerne at blive mødt med et smil.
 - Vi er meget optaget af, at vi har de rette kompetencer til de opgaver, vi møder i hverdagen. Men dette giver os anledning til at værne om smilene og den imødekommende stemning.
 ”Hvad er vigtigt for dig?” har også givet ledelsen aha-oplevelser. For eksempel efterlyste nogle borgere i døgnrehabiliteringen mulighed for at diskutere politik eller andre samfundsmæssige emner.
 - Tre måneder med hyggesnak er lang tid, så vi vil opfordre vores personale og frivillige til at sætte større fokus på, at borgerne får samtaler med mere kant, siger Stella Jonsdottir og Anette Spence, der er helt sikre på én ting:
 De er også med til næste år, når ”Hvad er vigtigt for dig?”-kortene sendes ud.
 Ca. 1000 borgere har deres ugentlige gang på Vital Horsens på Langmarksvej, som omfatter Ambulant genoptræning, Døgnrehabilitering og Akutpladser.
 Den internationale spørgedag er arrangeret i et samarbejde mellem Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Trygfonden.