
Alternativet foreslår nu, at de sidste benzin- og dieselbiler bliver solgt i og importeret til Danmark senest i 2025. En grøn omstilling af transportsektoren er en forudsætning for, at vi når vores klimamål, lyder begrundelsen:
- Den grønne omstilling skal gennemføres på alle niveauer af samfundet. Derfor er det også helt naturligt, at vi løbende frem mod 2025 skifter vores forurenende benzin- og dieselbiler ud med eksempelvis elbiler, der kan køre på grøn strøm, siger Rasmus Nordqvist, politisk ordfører for Alternativet.
Forslaget betyder ikke, at benzin- og dieselbiler bliver forbudte efter 2025, så man kan beholde sin bil og videresælge den, hvis man ønsker det, men køb og import af nye benzin- og dieselbiler bør stoppe helt, foreslår Alternativet.
- Forudsætningerne for en transportsektor, der kører på vedvarende energi, er bestemt til stede, men skal stadig understøttes markant. Dette forslag skal ledsages af, at vi skruer gevaldigt op for skiftet mod en samlet energisektor i Danmark med en stadig mindre CO2-udledning. Mens vi altså ændrer energiproduktionen og elbilinfrastrukturen markant skal vi fjerne stopklodserne, der i dag bremser den grønne omstilling af transporten. Og det ønsker vi at gøre – blandt andet med dette forslag, siger Rasmus Nordqvist og understreger, at forslaget i første omgang kun gælder personbiler.
Transportsektoren er et af de områder, der frem mod 2030 står med den største reduktionsopgave i forhold til at mindske udledning af CO2. Den opgave besværliggøres af, at salget af elbiler er gået i stå, efter regeringen har fjernet afgiftsfritagelsen på elbilerne. Det betyder, at omstillingen til en grøn transportsektor må understøttes på andre måder, mener Alternativet.
- Overordnet set er det Alternativets politik at fjerne afgifter fra det gode for derved at gøre det nemmere at gøre det rigtige. Samtidig ønsker vi, at man betaler for de samfundsmæssige omkostninger ved sine handlinger. Vi ønsker derfor høje afgifter på fossilbiler, mens vi vil fritage elbilerne for den urimeligt høje registreringsafgift, som også Klimarådet – regeringens egne klimarådgivere – i deres nyeste rapport efterlyser et opgør med, siger Rasmus Nordqvist.
I Norge lyder et lignende forslag, at alle nye privatbiler og flertallet af busser og små kommercielle køretøjer skal være udledningsfrie i 2025, mens man i Oslo vil have byens centrum helt fri for privatbiler i 2019.
I Holland foreslår Arbejderpartiet et totalt forbud for både benzin- og dieselbiler fra 2025. Alternativet ønsker med stop for salg af nye fossilbiler senest i 2025 at demonstrere over for resten af verden, at den grønne omstilling af tranporten er realiserbar og fordelagtig.