Skolestart- slip det stramme greb!



Endnu et skoleår står for døren med forventningsfulde børn, indgående beskeder på ”Forældreintra” til forældrene og en lærerstab, der forhåbentligt har fået ladet batterierne op, så de er klar til endnu en tørn med undervisning.
 Men hvor længe holder batterierne hos vores lærer og pædagoger? Hvor længe kan de bevare gnisten og motivationen til at levere en inspirerende, energisk og engageret undervisning for vores børn? En undervisning der er så fundamental for den gode skole.
 Igen i år ser det ud til, at forvaltningen i Horsens Kommune har tænkt sig at holde skolerne i et fast greb med en stram styring og kontrol. Skolerne, lærerne og pædagogerne bliver fortsat mødt med krav som ”STEAM”, ”21. århundrede kompetencer”, trivselsplaner, inklusion, professionelle læringsfællesskaber, undervisningsplaner, målstyret undervisning, ekstraordinære test, et hav af læringsmål, etc. etc. Meget af det giver god mening, men skulle vi ikke lade det være op til den enkelte skole og lærerne at vurdere, hvad de kan bruge af alle disse værktøjer - og hvad der passer til netop deres skole og deres børn? Hvorfor er det, at forvaltningen har et hungrende behov for at diktere, at alle skoler skal behandles ens, selvom de er forskellige? 
 Som politiker, skolebestyrelsesmedlem og som forælder mener jeg, at forvaltningen skal løsne grebet og give den enkelte skole og deres lærer friheden og ansvaret tilbage. Lyt til lærerne og pædagogerne. Vis tillid til lærerne og pædagogerne, og giv dem tid, rum og fleksibilitet til gøre det, de er uddannet til - at give vores børn en kompetent undervisning! Lærere og pædagoger er fagprofessionelle, som har behov for dygtig ledelse - ikke styring fra forvaltningen.
 Hvis vi skal gøre skolerne i Horsens Kommune bedre, er der behov for at politikerne og forvaltningen slipper det stramme greb om vores skoler!

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024