
Trængselsproblemerne på E45 er ifølge medlemmerne af BusinessHorsens den næststørste barriere for lokal vækst. Det giver panderynker – selv i en vækstkommune. Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen mødtes i denne uge med engagerede virksomhedsledere hos LGT Logistics A/S i Horsens. Tilfredshed med E45 som prioriteret indsatsområde, men nødvendigt med en master plan, alle kan forholde sig til, herunder løsninger på kort sigt. Ibrugtagning af nødsporet ligger til højre fod.
Trafikmængden på E45 ved Horsens er på 20 år mere end fordoblet – og tallet stiger fortsat. Blot de seneste to år et plus på 10%.
BusinessHorsens var mandag den 24. oktober arrangør af et debatmøde om trængselsproblemerne på E45 med deltagelse af lokale virksomheder fra Horsens og Hedensted samt områdets borgmestre – også fra Odder Kommune. Deltagerne havde inviteret transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen til en konkret dialog om løsninger på problemerne.
Og helst løsninger i morgen – ikke i overmorgen. Desværre går det ikke helt så stærkt. Men når inddragelse af midterrabatten ved Skanderborg-Aarhus allerede er på tegnebrættet, så risikerer de røde lamper at lyse sydpå. Der er behov for en helhedstænkning og en master plan, som alle kan forholde sig til.
Bestyrelsesformand Finn Damkjær Pedersen satte tingene i relief:
- Det bekymrer mig på vegne af vore medlemmer og i det hele taget på vegne af hele områdets virksomheder, at E45 skaber så fundamentale problemer. For det første i forhold til logistikeffektivitet som sådan. E45 er en tidsrøver og et fordyrende element, som forbrugerne i sidste ende kommer til at betale for. For det andet i forhold til arbejdskraft. Jeg ked af at høre eksempler på, at rekrutteringen af dygtige medarbejdere og specialister hæmmes, fordi transporttiden til og fra arbejde simpelthen er for bøvlet og for uforudsigelig.
En veloplagt transportminister Hans Christian Schmidt var ellers klar i mælet – og inviterende til i fællesskab at guide frem mod løsninger og samtidig være realistisk omkring finansieringsmodellen. Det kan erhvervet være med til at presse på for og gerne også være med til at tage et opgør med vedtagne konventioner. Det sidste understregede erhvervs – og vækstminister Troels Lund Poulsen. Privatbilismen fylder omkring 84% af trafikken i Danmark. Det taler for sig selv, ifølge ministeren.
Når det gjaldt de konkrete løsningsforslag på den korte bane, så faldt diskussionen på at inddrage nødsporet på E45. Det muliges kunst på den korte bane. Hans Christian Schmidt henviste til gode erfaringer fra Hamborg – og bare det faktum, at prismærkaten er i en helt anden målestok end ved nyetablering af vejspor. Snarere millioner end milliarder kroner.
Finn Damkjær Pedersen konkluderede efter mødet:
- Vi er bestemt glade for, at regeringen - og indbygget i 2025-planen - har opmærksomhed på de belastede strækninger i vores motorvejsnet og har foden tæt på speederen. Men vi har også den forventning, at politikerne viser handlekraft og har mod til at tegne stregerne på en master plan over strækningen fra Vejle N til Randers S. Den plan kan så naturligt rumme ibrugtagning af nødsporet som en midlertidig løsning. Det vil vi kæmpe for sker fyldest – også sammen med DI Horsens.
Mødet leverede ikke en reel master plan for projektet – heller ikke forventet, men som bekendt fremmer samtale altid forståelsen. Ingen – heller ikke Transportudvalget på Christiansborg – kan være i tvivl om, at trængselsproblemerne ved Horsens er italesat og nu følges tæt op.
BusinessHorsens har fokus på virksomhedernes rammebetingelser – og går foran i et vedvarende pres på at finde – og realisere – løsninger.
Giv Østbirk Avis Østjydsk Avis et like her, så får du nyhederne på Facebook!