
Samtlige HK-medarbejdere i Borgerservice i Horsens Kommune sendes nu på efteruddannelse for at blive endnu dygtigere til at betjene deres borgere digitalt. Foto: Horsens Kommune/Per Algreen.
Kommunal service leveret af en levende medarbejder!
Det vil der - trods digitaliseringens hastige fremmarch - fortsat være brug for i Horsens Kommune.
Og for at gøre medarbejderne endnu dygtigere til at guide borgere, som har brug for det, igennem de digitale selvbetjeningsløsninger, skal ca. 30 HK-ansatte i Borgerservice nu på efteruddannelse.
Det betyder, at borgerne hver tirsdag i marts, april og maj må benytte sig af kommunens hotline, hvis de har brug for råd og vejledning.
- I dag befinder medarbejderne i Borgerservice sig ikke længere så meget bag skranken. De har i stedet for travlt med at medbetjene borgerne på nettet. Det stiller store og anderledes krav til dem om at kunne guide, undervise og coache på forskellige niveauer. Efteruddannelsen vil give dem effektive værktøjer til digital vejledning uanset borgernes livssituation siger Anne-Mette Gisselmann, der er leder af Borgerservice.
Hun tilføjer, at den digitale hjælp efterspørges af folk i alle aldre og sociale lag.
Efteruddannelsen af de HK-ansatte omfatter områder inden for kommunikation, organisatorisk indsigt, IT-kompetencer, pædagogik og coaching og personlige kompetencer.
- Vi håber, at borgerne vil bære over med de ansattes ugentlige fravær i denne periode. Vi kan til gengæld love, at de efterfølgende vil møde en række medarbejdere, som er blevet klædt yderligere på til at levere en topprofessionel service, siger Anne-Mette Gisselmann.
De ansatte afslutter deres efteruddannelse med en eksamen.
Borgere på digital glatis kan i den omtalte periode få hjælp på den kommunale hotline på tlf. 70 20 00 00.