
Kritikken af de nationale test er på ny blusset op, efter at flere forskere i dag udtaler til Politiken, at de nationale test måler så ”upræcist, at de ikke kan sige noget om, hvad den enkelte elev kan”. Carolina Magdalene Maier er enig i kritikken og vil nu have ministeren til at forholde sig til, at der ikke er forskningsmæssig belæg for, at de nationale tests styrker elevernes faglighed:
”Hvis hensigten er at sige noget om den enkelte elevs niveau, så er de nationale test ikke meget værd. Den kritik må ministeren forholde sig til, og hvis hun ikke vil gøre det i pressen, så må hun gøre et på et samråd,” forklarer Carolina Magdelene Maier, som længe har været kritisk over for brugen af de nationale test:
”Som forskerne peger på, kan de nationale test kun bruges til at sammenligne, hvordan man i klasserne overordnet set klarer sig inden for en smal disciplin – for eksempel læsning inden for dansk – men de siger intet om den enkelte elevs generelle faglige niveau og fungerer heller ikke som et pædagogisk redskab i undervisningen. Det er en alvorlig kritik, og den mener jeg ikke, at ministeren bare sådan kan sidde overhørig,” forklarer hun.
Carolina Magdelene Maier udtrykker samtidig bekymring for, at de nationale test fører til en slags ”teaching to test i undervisning”, hvor undervisningen designes efter, at eleverne skal score højt i de nationale test:
”Man risikerer, at undervisningen designes med henblik på, at eleverne skal score højt i en bestemt test-disciplinen. Men det hæmmer udviklingen af andre og mindst lige så vigtige evner, for eksempel kreativitet og fortolkningsmæssige egenskaber, ” slutter uddannelsesordføreren.