Knallertalderen nedsat til 15 år



Hos C. Reinhardt, den danske importør af PGO, Peugeot og TGB scooter, ser man positivt på den nedsatte alder.
Det er attraktivt for mange 15-årige der har brug for mere fleksible transportmuligheder end den kollektive trafik. I mange mindre byer samles for eksempel fodboldklubberne fra flere byer til én by og det gør at nogle må køre langt for at kunne deltage i træningen. Med en knallert kan de lettere komme rundt til fritidsaktiviteter, uddannelse og fritidsjob.
Udover de praktiske fordele, anser C. Reinhardt det også som positivt, at unge nu får erfaring med en tidligere introduktion til trafikken. Med indførelsen af 15 års-alderen, øges køreerfaringen for den unge trafikant på et motordrevet køretøj (inden mc- eller bilkørsel) med 50% i forhold til tidligere. Med den øgede erfaring i trafikken håbes der på en, over længere sigt, lavere ulykkesstatistik. Kort sagt bliver den unge uddannet til trafikken tidligere og opholder sig længere i trafikken med et motordrevet køretøj inden introduktionen til en mc eller bil. Med den nye lovgivning nærmer vi os standarden i EU, med 15 år som aldersgrænse, dog må de køre 45 km/t hvor vi i Danmark holder os til de 30 km/t.
De nuværende 14-18 årige omtales ofte som ”generation fornuftig”. Jeg oplever at de unge i dag er meget mere fornuftige end da jeg var ung, fortæller salgschefen hos C. Reinhardt. Ifølge Jens Stillenmunkes (årgang 1972) er hans egen 15 årige søn mere fornuftig end han selv var som 15 årig og han har ingen betænkeligheder ved at forære sin søn et knallertkørekort i fødselsdagsgave her i oktober.
Jeg oplever at de unge bliver hurtigere modne og ansvarsbevidste i dag end tidligere. De unge har ganske enkelt mere respekt for farten og køretøjet de sætter sig på i dag. Herudover er knallerterne rent teknisk blevet mere sikre og er meget sværere at gøre ulovlige. Skivebremser har afløst tromlebremser, der bare bremser bedre, og stellene er i dag noget kraftigere. Faktisk er en lille knallert (30 km/t scooter), ofte bygget til langt større belastninger end det, den udsættes for ved normalt brug.
Producenter bruger samme stel, bremser, forgaffel og fjederkomponenter som til en mc-scooter, der har en større motor og kan køre hurtigere. Sådan er det, fordi det for konstruktørerne er meget enkelt at montere en større eller mindre motor på stellet. En knallert i dag er et meget mere stabilt og sikkert køretøj, end det vi raslede rundt på i min ungdom, siger Jens Stillenmunkes.
De unge har taget godt imod den nye lovgivning. Der meldes om travlhed på ungdomsskolerne og mange steder er der oprettet ventelister.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025