
Tirsdag den 8. marts vedtog Teknik- og Miljøudvalget til godkendelse, at det meddeles Region Midtjylland/Midttrafik, at de to morgenafgange på rute 202 ønskes bibeholdt. Tak til udvalget fordi I har udvist forståelse for vi, der bor ude i landdistrikterne i Horsens Kommune. Et skridt i den rigtige retning for at Midttrafik træffer den rigtige beslutning, og det tror jeg de vil gøre.
Det er essentielt for at tiltrække nye indbyggere, eksempelvis fra Århus til Hovedgård området, at bevare den adgang man har til offentlig transport, som man har i dag. Hvis Midttrafik gennemfører den påtænkte beskæring, går det direkte imod den førte politik om at skabe en balanceret udvikling i landdistrikterne. Nu er Midttrafik ejet af Region Midtjylland, som jo bl.a. har denne politik: Det er således vigtigt, at landdistrikter og yderområders styrker udnyttes til gavn for den samlede regionale udvikling, og for at understøtte en balanceret vækst i regionen. Ud fra et regionalt ønske om at skabe en balanceret udvikling i landdistrikterne. Så mon ikke Midttrafik træffer en beslutning til gavn for Hovedgård, Tvingstrup og Serridslev.
Tak!
En kæmpe tak skal der lyde til Kenneth Depenau for at sætte indsigelsesbølgen i gang, gennem sit initiativ på Facebook siden ”Hjælp hinanden i Hovedgård”, hvor over 400 Facebook brugere gav Kenneth sin opbakning til kampen for at bevare samtlige afgange på rute 202. I Hovedgård har blandt andre Skolebestyrelsen, Hovedgård Lokalråd, Hovedgård Idrætsforening og Hovedgård Borgerforening m.fl., ligesom der kom indsigelser på vegne af borgerne fra Tvingstrup og Serridslev. Ved Serridslevs repræsentanter i Landsbyrådet Frankie Christensen og Annette Hansen og ved Rasmus Olsen formand for Tvingstrup Kultur- og Idrætsforening.
Hjælpende hånd ude fra
Men en lige så stor tak skal der lyde til det netværk af landdistrikter langs rute 202, der har bakket os op, med repræsentanter fra borgere i Virring, ved Morten Virring formand for Virring Borgerforening, og for borgerne i Løsning ved Henrik Højlund, og for borgere i Bredal ved formand for Engum Idrætsforening, Anders S. Christensen. Tak fordi I med jeres indsigelser har bakket os op i at bevare de tidlige afgange. I har vist, hvor vigtigt at det også er for Jer, at undgå forringelser, som går ud over vores fælles institution. Og at rute 202 skal forsættes som den køre i dag. Det glæder mig meget at det netværk, vi har bygget op, konstruktivt er med til at rede rute 202’s tidlige afgange. Mange, mange tak for det.
For mig som formand for en lille boligforening med 8 boliger ”Domea Horsens 6001” Tvingstrup, har det været vigtigt at bevare rute 202, for at kunne tiltrække lejere, hvis vi en dag skulle få en ledig bolig. Hovedgårdområdet er et af vækstlokomotiverne i Horsens Kommune, hvor der har været i stor vækst de seneste år. Ligesom det lokale erhvervsliv står stærkt. I 2015 vedtog man at udstykke et stort område mellem Kirkevej og Collingvej, hvilket giver plads til 40-55 attraktive parcelhuse med grundstørrelser på 900-1200 m2. Ligesom udviklingen i Tvingstrup og Serridslev også er i fremgang. Hovedgårdområdet går imod de udfordringer, man har i andre ydreområder. Hvis den vækst skal fortsættes, er det af stor vigtighed at vores lokalsamfund bevarer den kollektive trafik som vi har i dag.