
Trods ovenstående udtalelse har Regionen valgt ikke at optage nogen elever fra Østbirk på Horsens Statsskole kommende skoleår.
Årsagen til, at de unge fra Østbirk ikke er blevet optaget på Horsens Statsskole, er de landsdækkende regler for optagelse på gymnasier. Det eneste kriterie, der lægges til grund, når der skal fordeles elever til gymnasier, er elevernes bopæl. De elever, der bor tættest på et gymnasium, bliver optaget først. Dette kriterie kan være egnet i større byer, hvor der er mange gymnasier og mange mennesker koncentreret i et lille område, således at der ikke ”shoppes” rundt blandt gymnasier. I områder, hvor befolkningen geografisk er mere spredt, fremstår dette kriterie helt vanvittigt. Det giver nogle elever 10 minutter til skole og andre op mod 3 timers transporttid dagligt. Når man er bosiddende længere væk fra en by - men tættest på det gymnasium, der er størst søgning til, kommer man bagerst i køen.
Er man bosiddende mellem Horsens Gymnasium men dog lidt tættere på Horsens Statsskole, vil man stå foran i køen for at komme på Horsens Statsskole.
Hvad er formålet med, at man således nedprioriteres og får tilbudt ringere vilkår for uddannelse grundet bopæl?
I Danmark, hvor der som udgangspunkt søges hen i mod lige tilgang ungdomsuddannelser, er det besynderligt, at nogle favoriseres og andre nedprioriteres, set i lyset af at der må være andre ansøgere bosiddende i Horsens, der vil have kortere transporttid, hvis man byttede pladser. Rektorerne på byens gymnasier fortæller, at de ligeledes undrer sig over optagelseskriterierne.
En af de tungtvejende årsager til unges frafald på ungdomsuddannelser generelt er transporttid. Horsens kommune er blandt de kommuner i landet, hvor frafaldet blandt unge på ungdomsuddannelser er størst. Ønsker man fortsat at tiltrække unge fra Østbirk til ungdomsuddannelser, er det nødvendigt at de unge prioriteres på lige vilkår med andre unge i kommunen.
Jeg har ingen præferencer i.fh.t om det ene gymnasium er bedre end de andet. Jeg ønsker blot, at de unge i Østbirk får en transporttid, der gør, at de kan bevare deres motivation for uddanne sig.