
Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Horsens Kommune, Ole Pilgaard Andersen (DF). Arkivfoto.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for en byggesag i Horsens Kommune er på 12,4 dage. Det fortæller statistikken. Og 96 pct. af de borgere og virksomheder, der har været i kontakt med kommunens byggesagsafdeling og har deltaget i undersøgelsen, har oplevet god eller meget god sparring og dialog, 88 pct. oplevede af sagsbehandleren var løsningsorienteret og 88 pct. oplevede at kommunikation skete på en letforståelig facon.
Det fremgår af den seneste brugerundersøgelse, som borgere og virksomheder bliver bedt om at deltage i efter endt sagsbehandling. Undersøgelsens resultater vises efterfølgende i et tilfredshedsbarometer, som opdateres på Horsens Kommunes hjemmeside hver måned, så de afspejler den aktuelle tilfredshed med byggesagsbehandlingen.
- Man kan konstatere, at Horsens Byråds investering i en hurtig, effektiv og servicemindet byggesagsbehandling er godt på vej til at bære frugt. Vi er helt klart på rette vej. Men vi arbejder målrettet på hele tiden at blive endnu bedre, siger formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Horsens Kommune, Ole Pilgaard.
Han tilføjer, at det er byrådets målsætning, at Horsens bliver en af Danmarks absolut bedste kommuner på byggesagsbehandling, og derfor bliver der nu løbende lavet målinger og evalueringer af brugernes oplevelse af og tilfredshed med byggesagsbehandlingen.
- I forhold til sagsbehandlingstider og brugertilfredshed er det også værd at bemærke, at vores teknik- og miljøafdeling har haft et forrygende travlt år i 2015. Vi har behandlet og vedtaget 25 lokalplaner i Horsens Kommune. Det er tre gange så mange som et normalt år – og dobbelt så mange som noget år siden kommunesammenlægningen. Der er samtidig blevet behandlet cirka 900 byggesager og knap 250 byggeanmeldelser ligesom vi har skabt rammerne for langt over 1000 nye boliger i Horsens Kommune, siger Ole Pilgaard Andersen.