
Jeg vil gerne starte med en oplysning, som måske vil komme bag på mange.
I dette årti – altså fra 2010 til 2019 – bruger vi i gennemsnit cirka 15 milliarder kroner om året til investeringer i infrastruktur på transportområdet.
15 milliarder kroner.
Vi bygger for eksempel en ny jernbane mellem København og Ringsted, udskifter signalsystemet, udbygger metroen i København, udbygger den vestfynske motorvej mellem Nørre Aaby og Middelfart, anlægger et tilslutningsanlæg ved Odense SØ, udbygger Køge Bugt motorvejen, anlægger Silkeborgmotorvejen, Holstebromotorvejen og en ny fjordforbindelse ved Frederikssund samt foretager de første arbejder på Femern Bælt-forbindelsen.
Det er ikke nødvendigvis det indtryk, man får, når man følger den politiske debat. Så får man nærmest indtrykket af, at tingene er gået i stå, og at der slet ikke investeres i landets infrastruktur. Men det er forkert. Gravemaskinerne er i fuld gang over hele landet.
For regeringen er det vigtigt, at vi fortsætter videre af det spor. Det aktuelle investeringsniveau må ikke blive en sovepude, selv om det er højt.
Vi skal hele tiden undersøge og lægge planer for fremtidige investeringer på transportområdet.
Regeringen er nemlig optaget af at skabe et Danmark i bedre balance – et Danmark i vækst. Og uden ambitiøse investeringer i infrastrukturen risikerer landet at knække midt over.
Netop derfor har vi fremlagt en sammenhængende og fuldt finansieret helhedsplan, der fremtidssikrer landets økonomi, 2025-planen. I planen afsætter vi 27 milliarder ekstra til udbygningen af infrastrukturen over hele landet. Det er altså 27 milliarder, der skal lægges oven i de penge, der allerede er afsat.
Milliarderne i regeringens 2025-plan vil blandt andet gå til nye og bedre veje. Det skal de, fordi vi ved, at veje virker – de tiltrækker vækst og investeringer.
Men det er ikke kun i 2025-planen, at vi tilgodeser infrastrukturen. Det gør vi blandt andet også i vores finanslovsforslag, hvor vi afsætter penge til en række konkrete initiativer.
Vi foreslår eksempelvis at elektrificere jernbanen mellem Fredericia og Aalborg samt Roskilde og Kalundborg. Og så afsætter vi en halv milliard til udbygning af den østjyske motorvej E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S. For nyligt har vi derudover indgået en trafikaftale, hvor vi udmønter godt 600 millioner kroner til en række vejprojekter rundt omkring i landet.
Nu er sandhedens time så kommet – især for de partier i oppositionen, der i månedsvis har besøgt mig med ønsker om penge til konkrete infrastrukturprojekter. Nu må de vise, at de også vil være ansvarlige, når pengene og løsningerne skal findes, så ønskerne ikke bliver tom snak.
Vi har fra regeringens side leveret en samlet helhedsplan med en kraftig saltvandsindsprøjtning til infrastrukturen herhjemme. Nu er det op til de andre partier at afgøre, om de vil være med til at tage ansvar.
Det er regeringens håb, at vi kan blive enige med et politisk flertal om vores finanslovsforslag og helhedsplanen 2025, som vil løse nogle af fremtidens udfordringer.