Regeringen vil udbygge infrastrukturen



Jeg har stor forståelse for det brændende ønske om, at der bliver gjort noget ved trængslen på E45. Jeg ved, at mange andre - ligesom jeg - kender den frustrerende følelse, når tiden snegler sig afsted i lange bilkøer. Det er både dyrt for samfundet og for os hver især, når vi spilder tid bag rattet, som vi i stedet kunne bruge på arbejde, fritid og familie.
Det er et fokusområde, vi i regeringen er meget optaget af. Vi prioriterer derfor en udvidelse af E45 i vores regeringsgrundlag. Det løfte følger vi op på i vores finanslovsforslag, hvor vi afsætter en halv milliard til at udbygge strækningen mellem Aarhus S og Skanderborg. Med andre ord, vi gør noget ved trængslen.
Udbygningen mellem Aarhus S og Skanderborg løser ikke alle trængselsproblemerne på E45. Men strækningen er et naturligt sted at starte, da det er en af de strækninger med de største fremkommelighedsproblemer på E45, og samtidig kan udvidelsen ske ved, at vi inddrager midterrabatten, så der hurtigt kan skabes mere kapacitet på vejen.
Det optimale ville naturligvis være her og nu at fremlægge en masterplan for udbygningen af E45, som der er et bredt ønske om lokalt både fra mine partifæller og oppositionen - ligesom der også var, da den tidligere regering sad ved magten. Men faktum er, at den tidligere regering i stedet valgte at presse anlægsloftet til det yderste og poste 28,5 mia. kroner i en togfond. I regeringen bakker vi varmt op om elektrificeringen af jernbanen, men i modsætning til den tidligere regering vil vi ikke være med til at bruge 14 milliarder kroner på en timemodel, som sparer nogle få minutter på togkørslen mellem landets største byer.
Så nu står vi i en situation, hvor der ikke er penge til nye projekter, før der skabes nyt råderum eller eksisterende projekter droppes. For pengene kan som bekendt ikke bruges to gange! Så nu er sandhedens time kommet. Vil man bruge et tocifret milliardbeløb på at spare nogle få minutter på togkørslen mellem landets største byer? Eller vil man udbygge vejnettet til gavn for borgere og virksomheder, der til dagligt holder i sneglende bilkøer?
Der er ingen tvivl om, hvor regeringen står i dette spørgsmål. Venstre har som det eneste parti i Folketinget fremlagt en samlet og fuldt finansieret helhedsplan, hvor vi frem mod 2025 skaber råderum og afsætter 27 milliarder kroner til en udbygning af infrastrukturen. Penge, der blandt andet vil gå til nye og bedre veje.
Men det kræver altså politisk opbakning, hvis helhedsplanen skal gennemføres – for Venstre kan ikke gennemføre den alene. Derfor vil den kommende tid vise, hvilke partier, der også vil være ansvarlige, når råderummet skal findes, så vi kan skabe de nødvendige forbedringer af vores infrastruktur. For lad os ikke glemme det gamle ordsprog. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025