Når der går sport i LEAN



For de ansatte i køkkenet på Plejecentret Klovenhøj i Brædstrup er det blevet ren nydelse at kigge ind i deres depotrum. Hvor varerne før blev sat ind, hvor der lige var plads, er de nu sat i system.
 Med andre ord: kaos er afløst af orden, og alt sammen på grund af fire bogstaver: LEAN.
 - Tankegangen bag medarbejderdrevet LEAN har altid været en stor del af vores uddannelse. Forskellen er bare, at der nu bliver sat ord på, siger Anette Elise Pedersen, funktionsleder for Kost og Køkkenområdet i Horsens Kommune.
 Ikke nok med at der tales rigtig meget om LEAN i køkkenet på Klovenhøj. Medarbejderne har også synliggjort begrebet i form af en opslagstavle fyldt med idéer hastigt nedskrevet på posters i pink, gult og grønt.
 Og de kulørte posters har stor betydning, understreger funktionslederen:
 - Via sedlerne italesætter vi tingene, mens vi arbejder. Hver detalje i arbejdsgangene bliver nøje gennemtænkt. Det betyder flere sedler og endnu mere synliggørelse for alle. Målet er at skabe en fælles forståelse for opgaveløsningen. At give hinanden ejerskab til opgaverne.

Ruller ærmer ned
Køkkenet på Klovenhøj leverer mad til centrets egne beboere og til plejecentrene Vesterled, Søndergården, Birkebo, Tamdrup Centret, Egebakken og Hatting Centret. Hertil kommer fire plejeboliger og Brædstrup Skole.
 Der produceres mad til ca. 300 personer, som bespises på de små plejecentre 365 dage om året. To gange om ugen bliver der leveret kølemad herfra og ud til modtagerkøkkener.
 For ledende økonoma Eva Nicolaisen og de to ernæringsassistenter Karen Jonsson og Lise Sørensen medvirker et konstant fokus på LEAN, at arbejdet glider nemmere. Dét igen giver øget arbejdsglæde og færre sygedage. Og ofte er det de helt små ting, der tæller.
 - Vi hjælper hinanden. For eksempel tager vi hensyn til rengøringspersonalet ved at sætte stolene ind og tage vores kaffekopper med, når vi har holdt møde, siger Karen Jonsson.
 Medarbejderne kan også gøre livet lettere for deres kolleger ved selv at rulle ærmer og bukser ned på deres arbejdstøj, før de sender det til vask. Og sådan kunne eksemplerne fortsætte.
 På de lidt større linjer oplever de ansatte, at LEAN reducerer fejl og spildtid.
 - For eksempel var vi ikke altid opmærksomme på, hvis der manglede ting på lageret, og så gik der tid med at rette op på det. Nu står varerne på bestillingslisten i den rækkefølge, som de står på lageret. Vi ajourfører desuden lagerindholdet direkte på en iPad, hvilket er tidsbesparende og gør listen mere korrekt, fortæller Lise Sørensen.

Formidabelt redskab
Vejen til veludført LEAN er endeløs, men personalet har – i lighed med kommunens øvrige medarbejdere inden for Sundhed og Omsorg – allerede gået en god del af strækningen.
 Ifølge Peter Soenen, der er leder i Sundhedscenter Lindehøj, er der en grund til, at medarbejderdrevet LEAN nu rulles ud på kommunens øvrige plejecentre. Det er ganske enkelt et formidabelt redskab for både personale og brugere, mener han.
 - I LEAN-processen bliver der ikke på noget tidspunkt rokket ved den tid, der er afsat til brugerne. Men arbejdsgange før og efter de forskellige aktiviteter bliver kigget efter i sømmene. For eksempel vil en borgers 20 minutters bad fortsat tage 20 minutter, men dét at tøj, vaskeklude m.m. ligger klar – gør at der bliver frigjort tid. Tid som i sidste ende kommer borgeren til gode. Og hvad angår personalet, så gør processen, at det pludselig bliver legitimt at undre sig på hinandens praksis. Det giver større arbejdsglæde, hvilket igen afspejles i et lavere sygefravær. Og på den måde er en rigtig god spiral startet.

LEAN går ud på at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats.
LEAN er engelsk og betyder ”slank” eller ”trimmet”.
Medarbejdere og ledere i Velfærd og Sundhed er i gang med at gennemgå en AMU-uddannelse i LEAN.

 

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025