
Hvordan kan en lille landsby i Indonesien skaffe rent drikkevand, så børnene ikke længere skal bære tunge spande med vand fra floden? Hjælp købmanden til at opdage nye kunder i butikken! Hvordan kan man flytte flest kuglepenne hurtigst muligt på en fabrik?
Det er bare nogle af de problemstillinger, som skoleelever fra Skanderborg Kommune skal opfinde de bedste løsninger på, når det onsdag den 16. maj går løs med konkurrencedag i Naturfagsmaraton.
Naturfagsmaraton sætter teknologi på skoleskemaet
I Naturfagsmaraton arbejder skoleeleverne med opgaver, der sætter teknologi på skoleskemaet. At få teknologi ind i undervisningen er en vigtig del af formålet med Naturfagsmaraton, fortæller Nanna Seidelin, direktør Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton:
- Vi vil gerne inspirere unge til en fremtid med naturfag og teknologi ved at vise dem, hvilken forskel de kan gøre for andre mennesker med viden om teknologi. I år handler en af opgaverne for eksempel om pumpeteknologi, som virkelig betyder meget for mennesker, der ikke har adgang til rent vand, siger Nanna Seidelin.
Naturvidenskabernes Hus bygger bro mellem skoler og virksomheder. Derfor er opgaven om pumpeteknologi udarbejdet i et samarbejde med Grundfos.
Animationer som tema til årets Naturfagsmaraton
Til Naturfagsmaraton skal eleverne blandt andet fremstille deres egne animationsfilm om naturvidenskabelige emner. For eksempel skal de animere, hvordan et hvedekorn bliver til en hvedeplante, og hvordan et led i kroppen virker.
Programchef for Naturfagsmaraton i Naturvidenskabernes Hus, Janus Halkier, forklarer, at animationer kan give eleverne et helt nyt syn på naturfaglige spørgsmål:
- Når elever skal forklare naturfænomener med en animation i stedet for på skrift, begynder de at reflektere og diskutere på en anden måde. For man kan ikke fortælle en historie, der forklarer og viser noget, som man ikke selv forstår, siger han.
Dermed er animationer en innovativ måde at lære naturfag på, hvor eleverne udfordres til at skabe mentale billeder af det, de undersøger.
Man skal være i god naturfagsform
Siden november 2017, hvor opgaverne blev offentliggjort, er formen blevet pudset af i mange klasseværelser over hele landet. For ud over at være en konkurrencedag, hvor op til 24 klasser mødes og dyster på opfindsomhed, så er Naturfagsmaraton også et skræddersyet undervisningsforløb, som lærere for 5. og 6. klasser kan indarbejde i undervisningen i natur og teknologi.
Nanna Seidelin ønsker alle held og lykke:
- Konkurrencedagene er en kæmpe fest for fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, men det er også en udfordring for mange klasser, for man kommer bestemt ikke sovende til at vinde. Vi ønsker alle held og lykke til konkurrencerne rundt omkring i landet, siger hun.
I Skanderborg deltager Stilling Skole, Niels Ebbesens Skolen, Morten Børup Skole, Herskindskolen, Gyvelhøjskolen og Bakkeskolen.
Konkurrencedagene blev skudt i gang på Grundfos i Bjerringbro den 30. januar. Konkurrencedagen i Skanderborg er den sidste i denne omgang.