
Hvis Boeing ender med at vinde ordren på de nye danske kampfly, er der milliardordrer i vente hos danske virksomheder, fortæller erhvervschef Torben Busk fra BusinessHorsens.
Boings europæiske direktør for internationale, strategiske partnerskaber, Philip Schneider, fortalte på mødet med en lille håndfuld udvalgte Horsens-virksomheder, at man også ger-ne etablerer samarbejde med helt små virksomheder. Der blev bl.a. fortalt om en stillads-producent med kun 7 medarbejdere og en konsulentvirksomhed indenfor sikkerhed med også kun ganske få medarbejdere.
Køber alt ind fra kuglepenne til kanoner
Philip Schneider understregede, at det som mulig dansk leverandør er vigtigt ikke at tænke for snævert. Boeing køber alt ind lige fra kuglepenne til kanoner. Det drejer sig ikke kun om dimser til kampfly. Derfor kan mange flere danske virksomheder være mulige samar-bejdspartnere. De skal bare være dygtige på deres særlige felt og have ambitioner om at ville udvikle sig.
Boeing også indgang til det amerikanske marked
Philip Schneider understregede, at Boeing også helt generelt kan være med til at forbedre danske virksomheders konkurrenceevne på det globale marked. Vi har de rigtige forbin-delser, og vi kan åbne døre – og ikke kun indenfor traditionel flyindustri.
Mange virksomheder ved ikke, at de er interessante for Boeing
Efter Boeing-mødet vil BusinessHorsens gøre en ekstra indsats for at informere og motive-re lokale virksomheder. Mange ser ikke sig selv som leverandør til flyindustrien, og det er synd. Her er det vigtigt ikke at tænke for traditionelt. Hvis man har et produkt, der kan ska-be særlig værdi, vil det sikkert kunne indgå et eller andet sted hos flykoncernen, slutter Torben Busk.