
Uddannelsessystemets hovedformål er at uddanne god arbejdskraft af høj kvalitet til erhvervslivet. Derfor er jeg i princippet enig med Frank Erhardt Andersen fra Arbejdsgiverne, når han her i avisen den 6. august opfordrer til ”bare at uddanne dem, der er brug for”. Problemet med Frank Erhardt Andersens forslag er, at det forsimpler uhyre vanskelig uddannelsespolitik urimeligt.
Vi hverken kan eller skal fra politisk side detailstyre uddannelsessystemet fuldstændigt. Mange opgaver og valg er institutionerne langt bedre egnet til at tage selv, ligesom vi hverken kan eller skal tvinge nogen ind på ingeniøruddannelsen, der ikke har lysten eller evnerne til det. Folketingspolitikere - og i særdeleshed jeg som uddannelses- og forskningsminister - har et ansvar for at tilrettelægge et uddannelsessystem, der imødekommer arbejdsmarkedets behov, men det skal naturligvis ske gennem det frie valg. På samme måde har arbejdsgiverne et ansvar for at bestræbe sig på at udbyde det nødvendige antal praktikpladser, nogle uddannelser kræver.
Vi har som regering naturligvis en ambition om at uddanne flest muligt til lønseddel frem for til ledighed. Det er i den forbindelse helt afgørende, at vi geografisk uddanner flere der, hvor der er mangel på arbejdskraft. Er der for eksempel efterspørgsel på en særlig type arbejdskraft i Østbirk, giver det rigtig god mening at udbyde den relevante uddannelse så tæt på Østbirk som muligt. Det vil være en klar fordel for Østbirk, da den uddannede allerede er tæt på byen og ikke skal ”lokkes” til andetstedsfra efter endt uddannelse. Det vil også give bedre forudsætninger for den anseelige del, der tager en ungdomsuddannelse, men aldrig en videregående uddannelse, at mulighederne så at sige kommer til dem og ikke omvendt.
Vi opfordrer derfor åbent uddannelsesinstitutionerne til at tænke regionalt og i nye uddannelsesudbud, hvor der er efterspørgsel, og hvor det praktisk er muligt. Vi kan aldrig skabe et 1:1-forhold mellem udbud og efterspørgsel af uddannet arbejdskraft – men vi kan forsøge. Det påtager jeg mig som minister på området gerne min del af ansvaret for. Det samme gjorde de kommende studerende og institutionerne for nylig, da resultatet for 2015-optaget til de videregående uddannelser viste solide stigninger i optaget til en række uddannelser med lav arbejdsløshed. Den tendens skal fortsætte.