- Broen er sikkert endnu flottere i dag, end den var i 1899, kunne Ole Pilgaard, fmd. for Teknik og Miljø i Horsens Kommune fortælle fra ”talerstolen”, som i dagens anledning havde en naturlig højde på godt 13 meter. Dette skete forud for afsløringen af Broens navn, som Line Iversen, Gedved var den opfindsomme forfatter til: ”Den Genfundne Bro”.
Forinden havde borgmester Peter Sørensen berettet om det projekt om at fritlægge den gamle jernbanegitterbro mellem Vestbirk og Gammelstrup, som han dengang Tony Bygballe havde forelagt det for ham, havde givet bemærkningen:
”Arrh, det tror jeg nu ikke rigtigt vi skal”.
Men Tony Bygballes entusiasme og gode argumentationer gjorde at Horsens Kommune sagde ja. Allerede efter 14 dage kunne man konstatere at stedet præcist som Tony havde bebudet, ville blive besøgt at tusinder. Der skulle anlægges parkeringspladser og det væltede ind med folk.
- Han havde jo ret, sagde borgmesteren, og takkede for at Tony Bygballe bragte projektet frem og tilføjede:
- I Horsens Kommune er vi heldigvis friske på at kaste os over gode projekter, og det har dette projekt med rette været. Samtidig understregede han det unikke i, at der med den fri passage i Gudenåen også er skabt en naturperle.
Naturligvis var lederne af broprojektet fra Natur og Miljø i Horsens Kommune, Simon Marsbøll og Tony Bygballe, begge i talerrækken. At brorenoveringen til tider har været nervepirrende, lagde Simon Marsbøll og Tony Bygballe ikke skjul på i deres taler. Derfor har fundamentet for det hele – politikernes opbakning – også haft stor betydning, understregede de.
- Vi er ikke vant til at takke politikerne, men dét, at der blev sat penge af på budgettet til dette formål, har gjort, at vi kunne sove om natten.
Snoren blev klippet og prikken sendt i vejret. ”Prikken” i form af en rød ballon, blev afsendt fra Den Genfundne Bro af Hans Erik Jensen, manden der satte den røde prik på landkortet præcis, hvor talerne stod i dag.
Efter åbningen var der underholdning på trommer og pølser i stride strømme, flankeret af 1500 æbleskiver og gløgg til alle, mens Vestbirk Vandværk åbnede for sluserne, så vandstanden for en kort stund tog sig ud som dengang. Det blev hygget i det opstillede telt, og det gode vejr var præcist så godt som Ole Pilgaard havde bestilt det.
Og som samme Pilgaard sagde fra talerstolen. Dette er en dag, der vil blive talt om i 50 år, og til den tid, kan vi fortælle historien en gang til, når børnebørnene spørger:
- Hvorfor hedder det Den Genfundne Bro? Og på den måde får man jo rig lejlighed til igen og igen at fortælle den spændende historie om, hvordan en bro - godt gemt af vejen i en dæmning - pludselig kunne genopstå.
Den gamle jernbanebro blev i 1929 gemt i dæmningen mellem Vestbirk og Gammelstrup, og blev bragt frem i lyset igen i 2014. Broen er opført i årene 1897-1899 af Entreprenørfirmaet Hoffmann, Hansen & Co til en kostpris på ca. 30.000 kr. Broen er 13,4 meter høj og 45,7 meter lang og var Danmarks største jernbanebro i 1899. Broen blev tildækket i en dæmning i 1929, da man gik fra smal til normalspor på Danmarks Smukkeste Jernebane, og valgte at begrave den i en dæmning for at give plads til det bredere spor. Projektet til at fritlægge og restaurere broen havde et budget på 6,4 mill., der voksede til 7 mill. og blev støttet af Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt EU. Formålet med projektet er at skabe større gennemstrømning af vandet i Gudenåen, og dermed bedre passagen for fiskelivet. Herudover at skabe en naturperle for både lokale og turister.
Broen kan fremover benyttes af fodgængere og cyklister. Der er endvidere skabt et vadested så heste også fortsat kan krydse Gudenåen. På sigt er det planen at også kanofarere skal have mulighed for at lade turen går under broen.
Og ved broen er der naturligvis allerede sørget for turistinformation til de kommende besøg ved Horsens Kommunes nyeste turistattraktion.