
Elever fra Holmeskolen i Åbyhøj følger undervisningen, da skolen havde besøg af Trafiksikkerhed i Øjenhøjde i 2014.
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er i gang med sin 12. sæson, og ca. 86.000 elever har nu modtaget undervisningen. Børnene lærer, at de som cyklister og gående skal være meget opmærksomme og have en sund respekt, når en lastbil skal til højre eller bakker: Der er blinde vinkler omkring lastbilen, og chaufføren kan kun orientere sig i ét spejl ad gangen. En refleksvest til børn og voksne gør en markant forskel i trafikken og er et effektivt redskab til ikke at blive overset. Kampagnen bruger budskabet: ”Hjælp chaufføren med at passe på dig i trafikken – bliv set.” Og det sker netop ved, at man som cyklist holder sig væk fra risikozonen, når man skal ligeud, og lastbilen skal til højre. Samtidig opfordrer kampagnen til, at man, som cyklist, anvender en refleksvest eller bruger overtøj i pangfarver.
I 2015 vil kampagnen primært besøge folkeskoler i Storkøbenhavn og Nordsjælland og den afvikles i perioden fra uge 16 til og med uge 21. Der er i år tilmeldt 55 skoler, og der undervises ca. 235 klasser. Kampagnen deltager også på en særlige event på den årlige Falck-dagen på Egeskov slot den 1. august 2015.
For at holde fokus på de gode vaner og passe på sig selv i trafikken introducerer Trafiksikkerhed i Øjenhøjde en nyhed: Årets Trafikhelt, hvor alle børn fra 0.- 5. klasse kan deltage. For at blive nomineret til Årets trafikhelt skal man have gjort en forskel for andre i trafikken. Læs mere og nominér én du kender på www.trafikhelt.dk
Partnergruppen bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde består af vognmandsorganisationen DTL – Danske Vognmænd, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd, Volvo Trucks, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop. De håber, at kampagnen kan være med til at etablere en bedre og mere hensigtsmæssig trafikadfærd og dermed reducere antallet af ulykker, hvor lastbiler er involveret.
Siden 2003 er 267 mennesker kommet til skade i forbindelse med højresvingsulykker, hvor lastbiler har været involveret, og heraf var ca. 25 % med dødelig udgang. De fatale ulykker har i en årrække været for nedadgående, men med store udsving som i 2013, hvor 7 personer omkom. Heldigvis er den positive udvikling fortsat i 2014, men statistikken understreger alligevel vigtigheden af denne kampagne og andre gode initiativer.