Busserne – en gang til



Først skal der spares på den regionale busdrift i Region Midt. Så aflyses den af den socialdemokratiske næstformand i Region Midtjylland, Anders Kûhnau. Nu meddeler samme Anders Kûhnau, at besparelsen kommer, men først i 2019.
 De regionale busser fra MidtTrafik er væsentlige for sammenhængskraften i regionen og er med til at betjeningen af yderområderne. Anders Kühnau argumenterer med, at ”regionens opgave er at sikre transport mellem store bycentre i regionen og ikke andet”. Derfor kan vi bl.a. nedlægge linje 107 mellem Horsens og Skanderborg.
 Argumentationen holder ikke. I hvert fald ikke, hvis Regionen vil være med til at styrke og ikke afvikle yderområder. Og yderområder er med tiden ikke bare langt ude på landet, men også landsbyer og mellembyer i oplandet af de store byer.
 Det kan også være svært at forstå argumentationen, når der henvises til investeringen i nærbanen i Århus. Er det investering i transport mellem ”store bycentre”? Som Kühnau nævner.
 Som udgangspunkt kunne man argumentere for, at Aarhus selv finansierer sin nærbane. Region Midtjylland bidrager allerede rigeligt til økonomien i Aarhus med etablering af supersygehuset i Skejby med mere end 10.000 arbejdspladser.
 Offentlig transport, herunder MidtTrafiks regionale ruter, er et afgørende vigtig led i udvikling af by og land uden for regionens storbyer. Der er behov for en debat om den fremtidige busbetjening i Region Midtjylland. En debat, der skal omfatte både regionen og kommunerne. Den debat lægger vi op til i Venstre. Vi har ikke behov for nye ”trusler” om nedlæggelse af konkrete ruter som linje 107 mellem Horsens og Skanderborg.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025