For hver en pris?



Alle bør være optaget af at skabe en grønnere industri og gøre mere for at værne om miljøet. For selvfølgelig skal der forandringer til, hvis vi vil være sikre på at efterlade et ordentligt miljø til de kommende generationer. Det er ikke til diskussion.

Men kommer man med nye miljøkrav, må man også sikre sig, at det reelt er forbedringer, der bliver resultatet. For hvad er det værd at pålægge danske virksomheder grønne afgifter, hvis det bare sender produktionspriserne i vejret, og kunderne derfor får arbejdet lavet i udlandet under langt mindre miljørigtige forhold. Det burde heller ikke være til diskussion.

Derfor er vi stærkt bekymrede i Arbejdsgiverne, når vi ser på den nye reklameafgift. Den betyder, at prisen på reklamer kommer til at stige med op mod 50 procent. Det kan isoleret set virke fornuftigt, da de fleste har en fornemmelse af, at man bruger for meget papir og trykker for mange reklamer.

Desværre kan der nemt ske det, at detailhandlen i stedet får reklamerne trykt i Polen, hvor det er billigere men foregår under langt mindre miljørigtige forhold. Reklamerne bliver herefter sendt tilbage til Danmark med store lastbiler. Og det får miljøet det i hvert fald ikke bedre af.

Samtidig har man ødelagt forretningen for trykkerierne, der risikerer at skulle dreje nøglen om. Der er endda tale om fremtidsrettede og højteknologiske industriarbejdspladser, som Danmark absolut ikke har brug for at miste flere af. Eksempelvis er der et trykkeri i Horsens, hvor man står til at miste 80 arbejdspladser.  Dertil kommer den afledte effekt på alle virksomhedens underleverandører i form af elektrikere, vvs’ere, smede- og ventilationsvirksomheder, der også rammes. Det er et hårdt slag for et lokalsamfund.

Miljøkrav må ikke komme i en form, hvor vi risikerer, at vi til sidst ikke har noget at leve af. Og slet ikke, hvis det samme arbejde bare flytter 600-700 kilometer sydøst for grænsen. Derfor opfordrer vi i Arbejdsgiverne til, at man udviser større omtanke og dropper reklameafgiften - eller i det mindste udsætter lovgivningen, indtil man har et overblik over de fulde konsekvenser. 
 

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025