Sådan lyder nogle af de anbefalinger, som syv studerende fra VIA University College fredag gav til Sprogcenter Midt i Horsens.
De syv studerende – fra syv forskellige lande og en række forskellige studier – har i denne uge været på 48-timers effektiv Co-Pilot Innovation Camp på sprogcentret. De skulle komme med ideer, der kan være med til at motivere internationale studerende i Horsens til i højere grad at prioritere deres danskstudier.
Blandt konklusionerne var, at sprogcentret ikke ”kun” skal levere undervisning; det skal også have en social og samlende funktion.
- Relationerne, også til læreren, er vigtige; også fordi mange studerende har en travl hverdag i forvejen. De skal føle en tilknytning til sprogcentret, så de allerede fra første dag får lyst til at komme tilbage, lød en af anbefalingerne.
De slog også til lyd for turbo-klasser, hvor de ekstra motiverede kan komme hurtigere igennem et danskforløb, så deres dansk-eksaminer ikke kolliderer med eksaminer på VIA.
Disse klasser skal være en slags belønning, hvor der godt nok er mere hjemmearbejde, men hvor det enkelte modul gennemføres en tredjedel hurtigere.
- Samtidig kan en mentorordning være med til at forebygge, at de internationale studerende dropper danskstudierne. I Danmark kan du egentlig klare dig fint med engelsk, men bl.a. med en mentor kan det pointeres, hvor stort et udbytte du kan få af at lære dansk. Ikke kun øger det dine chancer for at få et job, det giver også en masse på det menneskelige plan, sagde de syv, inden de afleverede deres rapport til sprogcentret.
Centerchef Lene Glyngø er utrolig glad for de ideer og input, de VIA-studerende kom med. Hun hæftede sig især ved to anbefalinger:
- For det første, at sprogcentret også er et ”community”, altså et sted, hvor de sociale relationer er meget vigtige. Undervisningen skal være god og relevant, men de studerende efterlyser også en stærkere, social tilknytning til sprogcentret, lærerne og hinanden. Den skal vi arbejde videre på.
- For det andet, at turbo-klasser med et hurtigere og mere komprimeret forløb kan være et godt tilbud til de mest ressourcestærke og motiverede. Det er tydeligt, at vores tilbud til de studerende skal differentieres endnu mere, så vi rammer så mange som muligt, siger centerchefen.
Hun og den øvrige ledelse på Sprogcenter Midt vil nu nærstudere Co-Piloternes rapport og finde frem til de ideer og anbefalinger, der kan sættes i værk; både hurtigt og på lidt længere sigt.
- Vi har ca. 40 pct. af de internationale VIA-studerende tilknyttet Sprogcenter Midt, og det er et pænt tal, men det kunne sagtens være højere. Ikke for vores skyld, men fordi Danmark mangler højt uddannet arbejdskraft, og fordi vi ved, at manglende danskkundskaber er en vigtig årsag til, at de unge studerende rejser hjem efter den sidste eksamen. Hvis det billede skal ændres, har sprogcentrene en helt central rolle, siger Lene Glyngø.
VIA’s Co-Pilot Innovation Camp er arrangeret af VIA University College og VIA Studentervæksthus.
Deltagerne udvælges af VIA og er igennem en dags Boot Camp for at blive rystet sammen, inden de påbegynder opgaven.
Deltagerne i denne Co-Pilot Innovation Camp var: Youssef Agerbo Halabi (Danmark/Libanon), Lisette Vapper (Estland), Adriana Vàzquez Farràs (Spanien), Katarzyna Gielnik (Polen), Maria Jose Ferreira Fernandes (Venezuela), Bendix Holtgraefe (Tyskland), Andris Petrovs (Letland).