Radiatorproducent vil vækste på eksportmarkeder



Designradiator og -konvektorproducenten Meinertz i Skanderborg har fået styr på forretningen efter nogle hårde år under finanskrisen. Virksomheden sætter nu fokus på eksportvækst og har et mål om, at halvdelen af omsætningen i fremtiden skal hentes på markeder uden for Danmark. Målet er at få låst eksportandelen fast over de 50 pct. Her har Meinertz blandt andet blikket rettet mod USA, hvor virksomheden har leveret designløsninger til en række spektakulære byggerier, heriblandt avisen New York Times’ hovedkontor på Manhattan.
Meinertz har vendt et underskud på godt 5 mio. kroner i 2015 til et lille plus i 2016. Den positive udvikling er fortsat ind i 2017, og det giver optimisme hos adm. direktør Philip Meinertz. Virksomheden er både begunstiget af gode konjunkturer og de nuværende arkitektoniske strømninger, konstaterer han. 
 - Tendensen med store, åbne og strømlinede rum er klart en fordel for os, fordi vi kan designe varmeløsninger, som er integreret i arkitekturen. Samtidig kræver store glasflader varmetilførsel for at forhindre kuldenedfald. Vores løsninger kan integreres i de store vinduespartier og er knap nok synlige. Det gør os til en interessant samarbejdspartner for arkitekterne, siger Philip Meinertz.

Ingen standardløsninger
Al produktion foregår på familievirksomheden i Skanderborg, hvor gamle håndværkstraditioner holdes i hævd. Her er ingen standardløsninger, men individuelt tilpassede designs, der kan ses i prestigebyggerier som kulturhuset Dokk1 på Aarhus Havn, Industriens Hus i København og hovedstadens nye multiarena, Royal Arena. Forretningsmodellen er sårbar i nedgangstider, og i Meinertz’ bestyrelse glæder formand Øjvind Hulgaard sig over, at virksomheden igen har overskud til at kigge fremad i et lovende marked.
 - Når vi både er lykkedes med at løfte toplinjen og reducere omkostningerne, er det resultatet af et skarpt fokus på at få styr på forretningen og mest muligt ud af vores unikke position på markedet. Vi står stærkt, og med fremgang i konjunkturerne efterspørger kunderne i stigende grad vores løsninger. Det er et godt udgangspunkt for et bedre fodfæste på eksportmarkederne, siger han.
 Øjvind Hulgaard der i sit daglige virke som advokat beskæftiger sig meget med generationsskifter, ser familieejerskabet som en fordel, ikke mindst i forhold til eksportarbejdet.
 - Mange steder bliver der lagt mærke til, når topledelsen hedder det samme som virksomheden. Kombinationen af en engageret familie og en bestyrelse med eksterne repræsentanter kan være en stærk model, og Meinertz er et godt eksempel på, at en ny generation ofte kan udvikle og vækste en virksomheden og sikre, at den kan følge med tiden, hvis man giver den plads til at agere, siger Øjvind Hulgaard.
 Philip Meinertz og salgsdirektør Ulrik Meinertz er tredje generation i virksomheden sammen med broderen Christian, der er medlem af bestyrelsen, men ikke aktiv i den daglige drift. Brødrenes farfar grundlagde Meinertz i 1939.
winkGiv Østbirk Avis Østjydsk Avis et like her, så får du nyhederne på Facebook!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025