I Danmark findes der over 200.000 ensomme. Røde Kors har etableret en meget vigtig besøgsvennetjeneste, der hvert år rykker ud til 7.450 ensomme. Der findes i dag 5.100 besøgsvenner i Danmark – og flere af dem besøger mere end én besøgsven. Men der er behov for mange flere, da ventelisten for at modtage besøg stadig er lang.
Derfor har Røde Kors og Interflora slået sig sammen i en fælles ”Blomster-mod-ensomhed” kampagne for at rekruttere flere besøgsvenner – men også gøre ventetiden lettere ved at bruge Interfloras særlige kompetence til at sende blomster- og andre gavehilsner. Kampagnen starter mandag den 11. januar og slutter søndag den 17. januar, hvad angår placeringen af de 1.000 buketter. Kampagnen fortsætter dog hele 2015.
”Kampagnen er en naturlig forlængelse af Interfloras mission om at være den førende leverandør af emotionelle hilsner i Danmark, og vi er stolte over, at alle 450 butikker i vores kæde støtter op om initiativet,” fortæller administrerende direktør for Interflora, Søren Flemming Larsen.
Hvor kan man hjælpe?
Startskuddet på kampagnen bliver den 11. januar, hvor 1.000 friske buketter bliver spredt rundt om i landet, vedlagt et lille kort, der fortæller om glæden ved at få blomster, og hvordan blomster og betænksomhed kan gøre en stor forskel hos ensomme danskere. Det er meningen, at den som finder buketten enten kan tage den med hjem til glæde for sig selv eller give den videre til en, de synes trænger til lidt omsorg.
I Interfloras butikker er der frem til årsskiftet mulighed for at give en donation til Røde Kors’ arbejde med ensomhed.
Desuden vil det på interflora.dk være muligt at købe særlige Røde Kors buketter, hvor 20 kr. går ubeskåret til Røde Kors. En buket vil koste kr. 200.
”Vi er glade for at være en del af kampagnen mod ensomhed og håber alle vil hjælpe Røde Kors og Interflora med at gøre en forskel på et problem vi burde være foruden i et land som Danmark,” siger Søren Flemming Larsen, direktør for Interflora.
Ensomhed er et voksende problem
”Vi er meget taknemmelige over samarbejdet med Interflora. Over 200.000 danskere er ensomme, og det skal der gøres noget ved. Sammen med Interflora vil vi øge fokus på ensomhed - og via konkrete initiativer give danskerne mulighed for at støtte op om vores besøgstjeneste. En lille indsats fra en kan betyde en stor forskel for den ensomme, der enten får besøg eller modtager en buket med en hilsen”, siger Hanna Line Jakobsen, præsident hos Røde Kors.
Ensomhed kan ramme alle mennesker, og problemet findes i alle aldersgrupper. Det er således en lang liste af forskellige mennesker, der ønsker at få besøg fra en af Røde Kors’ besøgsvenner.