Trafik 2030 er en ommer



Enhedslisten stemte, som eneste parti, imod Trafikplan 2030 og den ensidige prioritering af bilerne.
 Værst er Omfartsvej Syd, etape 2 og 3, som går fra Bjerrevej til Bilka og skal løbe mellem Klokkedal og Boller Overskov. Denne korridor benyttes af rådyr, ræve og grævlinger som spisekammer og som forbindelse mellem de to skove. Ligesom mange horsensianere i Sydbyen har deres eneste rekreative muligheder her.
 Afstanden til Vestvejen/Vejlevej fra Juelsminde er nu 3,5 km kortere over Bjerre end over Glud. Det vil fjerne en del af bilerne fra Bollervej og Strandkærvej. Og når den nye motorvejsafkørsel Hatting åbner, vil der være 5,2 km herfra til havnen, men der vil være 13,2 km fra E45 Syd ad omfartsvejvej Syd 1+2+3. Der er 3,2 km mellem E45 Syd og Hatting, så der er en besparelse på 4,8 km ved at tage Hattingafkørslen, hvis man kommer fra syd og 11,2 km, hvis man kommer fra nord. Omfartsvejen er et overflødighedshorn til 220 mill. kr.
 Hvis etape 2 ikke realiseres, er etape 3 kun interessant for trafik fra mindre byer på Juelsmindevejen og sommerhusområderne langs fjorden. Vi har ikke fantasi til at forestille os, at beboerne i Fjordparken og Højvang først vil køre 2 og 1 km i den forkerte retning for at havne samme sted, ved Bilka. Og etape 3 er også en natukatastrofe. Den skal passere strandengene, som er rasteplads for mange gæs, Mundingen og Bygholm Å’s udløb. Her vil vade- og svømmefugle blive fortrængt.
 Hvis et byrådsflertal beslutter at fortsætte planerne med Omfartsvej Syd, ser Enhedslisten det som vores opgave at arbejde for at begrænse skaderne.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025