
Transportminister Ole Birk Olesen, der er valgt i Østjylland, må nu bruge sin position til at hjælpe med at løse de stigende trafikproblemer på E45 mellem Århus og Vejle Nord. Det er godt, at den tidligere Venstre regering afsatte midler til en udvidelse af motorvejen mellem Århus S og Skanderborg S.
Men hermed er problemet ikke løst. Det vil blot skabe en ny flaskehals ved Ejer Bavnehøj med kæmpemæssige trængselsproblemer og risiko for alvorlige ulykker til følge.
Den nye transportminister, der i opposition var en ivrig kritiker af tidligere regeringers indsats på området, må nu træde i karakter. Transportministeren bør hurtigst muligt igangsætte udarbejdelsen af en masterplan for en videreførelse af anlægsarbejdet syd for Skanderborg, som bør ske i etaper i en fortløbende proces. Herunder bør der i masterplanen indgå udvidelse og forlængelse af til- og frakørselsramperne, som vil kunne afhjælpe en del af det stigende trafikpres.
Økonomisk har ministeren jo fået hjælp fra Silkeborg. Det betydelige mindre forbrug ved anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen på omkring 2,5 milliarder kroner, burde med rimelighed kunne anvendes på at løse den påtrængende opgave omkring motorvej E45. Og så vil der endda være midler til disponering andre steder.
Transportministeren må nu vise handlekraft. Den nuværende trafiksituation nord og vest om Horsens er uholdbar. Det koster produktivitet hver eneste dag og det er en unødig bremse på gode og sunde virksomheder i deres arbejde for at udvide og skabe arbejdspladser.
I Østjylland er vi mange der ser frem til, at transportministeren nu trækker i arbejdstøjet.