
’Livsduelighed’ handler om at styrke ikke bare det enkelte barns faglige, men også de personlige og sociale kompetencer såsom selvkontrol, selvtillid, samarbejde og kammeratskab. Disse kompetencer har nemlig stor betydning for, hvordan barnet klarer sig fagligt og socialt i skolen såvel som i livet generelt, viser forskningen.
De anbragte børn møder ofte sociale og personlige udfordringer på grund af et turbulent familieliv og mange flytninger. Det påvirker børnenes evne til at udvikle deres kognitive færdigheder, som det hedder på fagsprog, hvilket har betydning for deres faglige udvikling.
Netop derfor har Lær for Livet valgt at sætte livsduelighed på skemaet under navnet ”Personal Learning”, når de denne sommer for fjerde år afholder deres Learning Camp. Learning Campen er et intensivt læringsforløb for anbragte børn, som skal løfte deres faglige niveau med seks timers matematik og dansk dagligt. Formålet er at give børnene et fagligt og personligt boost, så de på sigt kan gennemføre en ungdomsuddannelse. På sidste års camp opnåede børnene i gennemsnit en fremgang på et læringsår i matematik, læsning og i stavning.
- Vi har altid arbejdet med at styrke børnenes sociale og personlige kompetencer i den måde, vi har tilrettelagt Learning Campen på. I år har vi valgt at formalisere det ved at sætte ’Personal Learning’, som vi kalder det, på skemaet på lige fod med dansk og matematik, fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør for Lær for Livet og fortsætter:
- Helt konkret kommer vi til at arbejde med børnenes mindset ud fra tre mottoer; Vi gør det sammen, Vi udfordrer os selv og Vi bliver ved.
- Vi vil hjælpe børnene til at blive mere trygge i nye udfordringer og blive bedre til at lære og samarbejde med de andre børn. Det gør vi ved at vise barnet, at alle fra tid til anden har brug for hjælp, at det er okay at begå fejl, og at det er vigtigt ikke at give op. Rent praktisk kommer børnene hver dag til at arbejde med en række projekter, som udfordrer og sætter kompetencer som vedholdenhed, nysgerrighed og samarbejde i spil. Derudover opstiller vi sammen med børnene personlige mål og følger op gennem individuelle samtaler, så barnet bliver mere bevidst om egen adfærd, fortæller Illa Westrup Stephensen.
Anbragte børn mangler tro på sig selv
Mette Lausten, seniorforsker fra SFI, er netop nu i gang med en større undersøgelse vedrørende betydningen af livsduelighed, når det kommer til at styrke fagligheden blandt anbragte børn. De endelige konklusioner fra undersøgelsen er først klar i løbet af efteråret, men meget tyder på, at netop styrkelsen af de mere personlige og sociale kompetencer er vigtig, når det kommer til at styrke anbragte børns faglighed.
- Vi ved, at anbragte børn klarer sig markant dårligere i skolen end deres jævnaldrende ikke-anbragte kammerater. En af forklaringerne på dette er, at de gennem deres opvækst ofte ikke har haft en stabil voksen, der har kunne støtte dem og hjælpe dem, når de fejlede. Det betyder, at mange anbragte børn har meget lidt tro på egen faglig formåen. Derfor er det særligt vigtigt at styrke de mere personlige og sociale kompetencer hos anbragte børn, hvis man vil højne deres faglige niveau, fortæller Mette Lausten.
Startskud til seksårigt forløb Learning Campen finder sted i de første to uger af skolernes sommerferie. De ca.100 børn, der deltager, gennemfører en faglig test i stavning, læsning og matematik, når de ankommer og igen, når campen er afsluttet. Derudover opstilles der personlige mål i samarbejde med det enkelte barn, som følges op gennem individuelle samtaler i løbet af campen.
Learning Campen er startskuddet på et seksårigt forløb i læringsprogrammet Lær for Livet. Som en del af forløbet får hvert barn også tilknyttet en frivillig mentor, der hjælper barnet med skolerelaterede udfordringer og med at følge op på børnenes mål gennem hele det seksårige forløb i Lær for Livet. Formålet er at give børnene øget selvværd, faglige succeser og et stærkere tilhørsforhold til skolen, hvilket skal skabe fundamentet for, at børnene kan gennemføre en ungdomsuddannelse og på længere sigt skabe et godt liv for sig selv.