I tre måneder har Borgerservice i Horsens Kommune været lukket om tirsdagen.
I stedet for at møde en ansat bag skranken på Rådhuset har borgerne måttet benytte sig af den Digitale Hotline eller vente med deres ærinde til næste dag. De ansatte, der betjener borgerne, har nemlig været af sted på efteruddannelse.
Helt nøjagtigt 21 medarbejdere er klædt på med nye idéer og endnu bedre forudsætninger for at give borgerne den bedste og mest effektive service, når de skal have nyt pas, søge om pension eller skifte læge. Og flere tager turen på næste undervisningshold.
- Medarbejdernes rolle har ændret sig. I dag befinder de sig ikke længere kun bag skranken. De har også travlt med at betjene borgerne på nettet eller klæde dem på til at benytte kommunens selvbetjeningsløsninger. Det stiller store og anderledes krav til eksempelvis at kunne guide og coache borgerne netop på det niveau, hvor borgeren befinder sig, fortæller borgerservicechef Anne-Mette Gisselmann.
Ud over at være gode til at betjene borgerne, skal medarbejderne have overblik over selvbetjeningsløsninger, kompleks sagsbehandling og services, der tilbydes af andre offentlige myndigheder.
Idéer bliver til handling
Med en uddannelse inden for kommunikation, organisatorisk indsigt, IT-kompetencer, pædagogik, coaching og personlige kompetencer på Center for offentlig kompetenceudvikling (COK) er de nu klædt på til at møde de udfordringer. Samtidig med, at de kan forholde sig undrende til den betjening, de yder i dag.
- Det udfordrer os som ledelse, at medarbejderne kommer tilbage og stiller spørgsmål til den måde, vi gør tingene på. Men det er fantastisk, at de gode idéer ikke kun kommer fra lederkontorerne, og vi er forpligtede til at handle på dem, siger afdelingsleder Malene Rasmussen.
Derfor har ledelsen stort fokus på at sikre, at de nye idéer bliver en del af hverdagen.
- Et fagligt stærkt personale giver stolthed, arbejdsglæde og et godt arbejdsmiljø – og det smitter af på den betjening, vi yder. Alle har gennemført uddannelsen med et flot resultat. Det har arbejdet stenhårdt og har også brugt fritid på at studere, siger afdelingsleder Jan Quist Olesen.
Borgerservice i Horsens Kommune er igen åben om tirsdagen.
I juni måned har Borgerservice udvidet åbningstid alle torsdage i juni til kl. 18.00.
Derudover holder Borgerservice ekstra-åbent for bestilling af pas alle lørdage i juni kl. 10-13.
Giv Østbirk Avis Østjydsk Avis et like her, så får du nyhederne på Facebook!