De danske OL-atleter er guld værd for sponsorer



Indtil for nylig var der nok ikke mange i den brede befolkning, som spidsede ører, når de hørte navnet Sara Slott Petersen - den 29-årige hækkeløber fra Århus. Men det blev hurtigt ændret – faktisk på 55,2 sekunder - da den danske sportsstjerne rejste fra EM i juli med den første guldmedalje til en kvindelig dansk atlet nogensinde.
I takt med en sportskarriere med kometfart mod toppen, har Sara kunnet nyde godt af sponsorernes opmærksomhed og har kunnet hive flere store sponsoraftaler hjem. Senest har hun bl.a. indgået partnerskab med tyggegummivirksomheden, V6, der tidligere har haft samarbejde med badmintonlegenden Camilla Martin, hvis tandspastasmil i mange år prydede reklamesøjlerne. Og det er ikke tilfældigt at tyggegummivirksomheden nu har været hurtige til at udse sig Sara Slott som deres nye ambassadør:
- De interessante sponsoraftaler følges hånd i hånd med de gode resultater; en atlet er først virkelig interessant, når han eller hun performer virkelig godt. Derfor har det kvindelige håndboldlandshold eksempelvis tidligere trukket de største sponsorindtægter ind på kvindesportens side, hvor det i dag er topatleter, som Sara Slott og Caroline Wozniacki der leverer varen og er de rigtig stærke drivere for sponsorer. Det handler om gode resultater og de stærke personlige profiler, fortæller Thomas Badura, der er administrerende direktør i Sponsorpeople.

Den ekstra brandværdi
Netop når det kommer til sportslige resultater og personlighed står Sara til at vinde guld. Hun er kendt for sin målbevidsthed og jernvilje, og når hun sætter sig et mål, er hun sjældent tilfreds, før hun har krydset målstregen. I øjeblikket er drømmen en finaleplads ved OL, og når hun vender hjem fra Rio, venter der et kandidatspeciale der skal færdiggøres - og så hendes rolle som mor og kæreste. For godt og vel tre år siden blev Sara og hendes kæreste nemlig forældre til sønnen Tobias, og i dag handler hverdagen om at prioritere mellem en række ofte konfliktende drømme, og at balancere de forskellige roller på en knivsæg.
For mange repræsenterer Sara derfor en kompromisløshed, viljestyrke og drømmen om at ville og kunne det hele – et brand som mange danske virksomheder gerne vil associeres med:
- Når vi taler om sponsorater indenfor sportens verden tales der ofte til en følelse af fællesskab og blod sved og tårer, og sponsorerne får adgang til en målgruppe og en kommunikationsform, der har en helt anden følelsesmæssig appel fordi det knytter sig på personer vi eksempelvis kender og holder af. Jo bedre et værdimatch der er mellem brand og udøver, jo lettere er det at kommunikere på en troværdig måde – eksempelvis som med partnerskabet mellem Sara Slot og V6, der stemmer overens med vores opfattelse af et sæt værdier der matcher, fortæller Thomas Badura.

yesFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025