
»Tag telefonerne frem. Klar, parat, skyd!« Sådan kunne det nogenlunde komme til at lyde, når eleverne i 7.A på Hovedgård Skole fredag den 5. september klokken 9 går i gang med den store danske mobilkonkurrence »Din hud glemmer aldrig. Sluk solariet«, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne afholder i samarbejde med Lommefilm ApS. Konkurrencen gør eleverne til aktive medskabere og formidlere af budskabet om, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft. Vinderne af konkurrencen får produceret deres lommefilm til en professionel kampagnefilm, der bliver brugt i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk Solariet”-kampagne 2014/2015.
Film og information
Undervisere fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne samt Lommefilm ApS holder workshop på Hovedgaard Skole for at klæde eleverne i 7.A på til at lave en god lommefilm, der informerer om, at det er en dårlig idé at gå i solarium. På dagen lærer eleverne at skrive manuskripter samt at optage og redigere filmene. Imens bliver eleverne bevidste om risikoen for modermærkekræft, der er forbundet med solariebrug.
Hyppigste kræftform blandt unge
Modermærkekræft er blevet den hyppigste kræftform blandt unge danske kvinder i alderen 15-34 år og den næsthyppigste blandt unge danske mænd. Inden for de seneste par år er der dog heldigvis sket en positiv udvikling i unges solariebrug. Blandt de 15-20-årige er andelen af solariebrugere faldet fra 46 procent i 2008 til 14 procent i 2012.»Ved at involvere unge i budskabet om, at man skal passe på sin hud og slukke solariet, tror vi på, at vi kan bidrage til at fastholde den nedadgående udvikling i solariebruget blandt unge,« siger projektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Anne Friis Krarup, som glæder sig til at se de unges film.
En lærerig indsats
Efter at have deltaget i konkurrencen fortæller 75 procent af de unge, at de ved mere om sammenhængen mellem brug af solarium og kræft i huden, mens 47 procent mener, at de har ændret deres holdning til solarier. Det viser Solkampagnens evaluering blandt tidligere års deltagere.
»Det vidner om, at det bliver nærværende og relevant, når unge selv bliver involveret i kommunikationen af
forebyggelsesbudskaber,« siger Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden.
Konkurrencen er åben for alle landets 12-16-årige
Konkurrencen er åben for alle landets 12-16-årige, som enten kan deltage på egen hånd eller som klasse. Alle indsendte film vurderes på samme vilkår, uanset om konkurrencedeltagerne har deltaget i en workshop eller ej. Find konkurrencebetingelser og tips til, hvordan man laver en god lommefilm på www.lommefilm.dk.