
Arkivfoto
Ved budgetforhandlingerne i Horsens Kommune er et af Enhedslistens trafikforslag, at der etableres en ny busrute: Horsens – Lund – Nim – Brædstrup – Bredvadmøllevej – Underup – Vestbirk – Østbirk – Horsens. Rutens skal køre en gang i timen hver vej i tidsrummet fra 5:30 til 23:30. Derved får Østbirk hver time en direkte busforbindelser til Horsens samt en hurtig forbindelse til Brædstrup (og videre til Horsens derfra)!
Ligeledes foreslår vi en ny busrute, der dækker Søvind, Hovedgård, Tvingstrup og Gedved en gang i timen.
I forslagene lægges der op til, at busserne skal være 16 personers gasdrevne minibusser.
Der er mange gode grunde til at fremsætte disse forslag:
- Minibusser har et væsentligt mindre energiforbrug end de store busser. Miljøbelastningen og CO2-forbruget vil derfor blive meget mindre.
- Gasdrevne busser giver ingen partikelforurening i modsætning til dieseldrevne busser.
- Mindre privatbilisme. Ifølge Vismænds rapport februar 2014 betyder en øgning dækning, at flere bruger kollektiv trafik frem for privatbilisme.
Alt koster penge …
Det vil selvfølgelig koste kommunen noget at etablere og drive disse busruter.
Enhedslisten foreslår, at en del af denne udgift dækkes ind af en effektivisering af bybusdriften i Horsens. Vi foreslår, at bybusdriften om aftenen, i weekender og i skoleferier gennemføres med de minibusser (pt. 42 stk.), som det kommunale kørselskontor råder over. Disse busser skal selvfølgelig løbende udskiftes med gasdrevne busser.
Begrundelser:
- Minibusserne er til rådighed, da de primært bruges til kørsel af skolebørn til skoler og specialskoler.
- Minibusserne kan sagtens rumme passagerantallet i de nævnte tidsrum, selv ved en forhåbentlig kraftig forøgelse.
- Minibussernes energiforbrug (ca. 350 kr./time) er væsentligt mindre end de store bussers forbrug (ca. 700 kr./time).
Ny bybusrute
Alle, der pendler mellem Brædstrup og Horsens, kender problematikken med at trafikken i myldretiden går helt i stå omkring Lund. Enhedslisten foreslår, bl.a. for at mindske denne trængsel, at der etableres en ny busrute som dækker Hatting by, pendler p-pladsen ved den nye motorvejstilkørsel ved Hatting, industriområdet ved Lund og pendler P-pladsen ved Lund.
Horsens, kommunens landsbyer og landområderne skal bindes bedre sammen.
Et af formålene med disse forslag er, at binde landsbyer og landdistrikter bedre sammen med Horsens. Det skal ikke være nødvendigt, at have 2 biler for at kunne bo på landet! En busrute, som kører når borgerne har brug for det, vil være med til at gøre det attraktivt at bo i landsbyer og landområderne i Horsens Kommune.
Vi er klar over, at forslagene evt. først kan implementeres fra 2017, da den nuværende licitation gælder til 2007. Men hvis vi skal have en bedre kollektiv trafik, bekæmpe forureningen, formindske CO2-forbruget og binde land og by bedre sammen, er det nødvindigt at kommunen nu igangsætter initiativer på området.