
Overskriften lyder måske overdrevet, men det kan ikke desto mindre blive konsekvensen, efter EU-kommissionen er kommet efter de danske regler mod cabotagekørsel, hvor udenlandske lastbilchauffører skal overholde en række regler for, at de må køre med gods i Danmark.
Derfor har EU-Kommissionen stævnet Danmark, og nu skal EU-Domstolen så bestemme, hvilke regler vi må have i Danmark. Det er specielt vores bødestraffe for at overtræde køre- og hviletidsbestemmelser og hvor mange ture en chauffør må køre i Danmark, før de skal returnere til hjemlandet, der har fået EU-Kommissionen op af stolen. Men hvem kan være uenig i, at det skal have håndfaste konsekvenser, hvis man bevidst bryder reglerne, som vi har set talrige eksempler på?
Hvis vi bliver tvunget til at ændre på vores skærpede regler, vil det være en katastrofe. Det vil reelt åbne en ladeport for, at udenlandske chauffører kan overtage erhvervet i Danmark. Allerede i dag ser vi i tusindvis af østeuropæiske chauffører, der kører rundt i Danmark for langt under 10.000 kr. om måneden, og det har stort set udkonkurreret danskere pga. de meget lave lønninger. Men fremtiden kan betyde, at f.eks. filippinske chauffører, der via vikarbureauer i Østeuropa bliver ansat i EU, frit kan køre rundt på danske veje, uden danske myndigheder kan skride hårdt, hvis reglerne brydes.
Heldigvis har Transportminister Magnus Heunicke (S) taget kampen op mod EU-kommissionen og meddelt, at vi ikke lægger os fladt ned for EU. Det er ellers et særsyn, at regeringen tør mande sig op over for EU. Senest så vi i sagen med de danske PSO-afgifter, hvor EU-kommissionen også er efter Danmark, at regeringen blot lagde sig fladt ned.
Det her er endnu et eksempel på EU-kontrol, når det er værst. Gid regeringen havde mod nok til at tage kampen hver gang, EU ønsker at bremse dansk selvbestemmelse