Elever overhaler lærerne



Teknologien trækker på Hovedgård Skole. Og det er især drengene, der føler sig tiltrukket af at tilegne sig viden om computerens mange muligheder.
 Så meget at nogle af dem på visse områder overhaler lærerne.
 - Vi skal virkelig være på stikkerne, for nogle af eleverne er teknologisk helt fremme i skoene. Især inden for programmering, fortæller Jeppe Suhr Rasmussen, der er IT-vejleder og valgfagslærer på Hovedgård Skole.
 Leif Rossau, 9. b., der har bygget sin egen elektroniske ”Dansemåtte” ved hjælp af en MakeyMakey, karton, stanniol og kobbertape, fortæller:
 - Vi kan lære lærerne noget, men det er mest om koder. Vi er kodenørder, siger Leif og konstaterer, at inden for teknologi er mulighederne uanede. Jo mere man lærer, desto mere mangler man at lære, som han udtrykker det.
 Siden det valgfri fag Teknologisk Mestring efter sommerferien blev indført på Hovedgård Skole, har 20 drenge og én pige på tværs af 7., 8. og 9. klasserne knoklet med at udtænke og videreudvikle teknologiske produkter. Det samme er tilfældet på 10 af kommunens øvrige skoler.
 - Eleverne skal det første år lege små opfindere, og de resultater, der kommer ud af det, skulle gerne gøre os klogere på, hvordan vi fremadrettet kan tænke teknologi ind i undervisning og læringsforløb, siger Jeppe Suhr Rasmussen.
 Han understreger det vigtige i at tilrettelægge undervisningen, så teknologi bliver tilgængeligt for alle.
 - Vi har bevidst fravalgt at lave et fælles teknologicenter. Ved at placere værkstederne ude på hver enkelt skole bliver tilgængeligheden større samtidig med, at vi giver plads til mere individuelle og varierede bud på teknologiske nyskabelser.
 Det er målet på sigt at indarbejde Teknologisk Mestring i andre fag som matematik, håndværk, design, naturteknik m.m.

Valgfaget Teknologisk Mestring omfatter 3D design, elektronisk styring, programmering, kodning og robotter.

Målet lige nu er at Skolerne og Tværgående Enhed for Læring skal gøre sig erfaringer med, hvordan viden om og eksperimenter med teknologi kan indarbejdes i fagene med henblik på at understøtte innovation

Målet på sigt er målet at eleverne skal arbejde med innovation, design og teknologi. Teknologi skal være en del af de innovative designprocesser. Håndværk og design/de kreative fag er en meget vigtig del af denne udviklingsproces.

winkFølg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025