
Huller i vejene, manglende lyssignaler eller skæve fliser. Disse – og mange flere - opgaver kan nu fremover lynhurtigt løses i Horsens Kommune.
Det kræver bare, at borgerne downloader app’en ”Giv et praj” på deres mobiltelefon, sender en besked plus et foto til kommunen og vupti. Så figurerer opgaven på kommunens prioriteringsliste.
”Giv et praj” indvies officielt med en event fredag den 9. oktober, kl. 11.00 på Service og Beredskab, Endelavevej 14 i Horsens.
Den nye mobilapp er opdelt i forskellige kategorier med emnet ”Den hurtige” som forventet topscorer med hensyn til borgernes praj om problemer i forbindelse med veje, fortov, affald, gadelys, skilte m.m.
Henvendelserne sendes alt efter opgavetype og ved hjælp af kommunens GIS-kort direkte ud i marken til den ansvarlige leder eller medarbejder.
Undervejs i forløbet kan borgerne – enten på app’en eller på kommunens hjemmeside - følge med i, hvor langt man er med at løse opgaven.
Og er kommunen i tvivl om for eksempel et huls helt præcise placering i vejen, får borgeren også besked om det.
- Den nye måde at kommunikere på – at udskifte mails og telefonopkald med en app - er helt klar en win-win situation for alle parter. Borgerne får hurtigere løst deres problemer, og de kommunalt ansatte sparer ressourcer, som de kan bruge til at løse opgaver på andre områder, fortæller afdelingschef Allan Lyng Hansen, Affald & Trafik.
Ifølge Ole Pilgaard Andersen (DF), formand for Teknik og Miljøudvalget, giver det nye system borgerne mulighed for at følge de kommunalt ansattes arbejdsopgaver på meget tæt hold.
- 100.000 øjne ser bedre og mere end det, vores driftspersonale har mulighed for at se i marken. Forhåbentlig kan vi få løst problemerne hurtigere, når vi på denne måde bliver gjort opmærksom på dem.