Læserbrev



Hvor langt er DSV, FREJA, ITELLA, Frode Lauersen og den resterende del af den danske speditør og udflagede vognmandsbranche parate til at gå, når priserne på det danske transportmarked skal sønderbombes ?
Grænsen for hvor dårlig en chaufførstand de vil have til og distribuerer deres pakker rundt i Europa, bliver hele tiden flyttet og det sker i takt med at nye lande bliver optaget Under EU’s blå Fane.
I mange af disse nye EU lande, er der en stor forekomst af korruption og ud fra utallige klip fundet ved simpel googling på nettet og ud fra faktiske forhold ude i trafikken, kan man vel med rette antage, at det i nogle af disse lande er muligt at erhverve sig et kørekort og måske endda selveste EU-kvalifikationsbeviset uden at have haft den fornødne undervisning.
Vi er også nød til, at forholde os til det sikkerhedsmæssige aspekt, for udover den i mange tilfælde, manglende uddannelse, ja så er det jo ingen hemmelighed, at østeuropæiske chauffører i vid udstrækning også har en anden tilgang til alkohol end største delen af de danske.
Danske chauffører på danske biler og til dansk løn, det burde være en selvfølge og når speditører og udflagede vognmænd ikke kan finde ud af reglerne, så må de have politisk hjælp. Vi skal heller ikke glemme de horrible forhold, som disse nutidens nomader/slaver bliver budt og for at modvirke dette, har jeg følgende forslag.

1. Jeg går ind for kædeansvar og i grove tilfælde, må man se på om ikke man skal involvere transportkøberen.
2. Større bøder til speditører og beslaglæggelse af HELE vogntoget indtil bøderne er betalt.
3. Der skal strammes op på ulovlig afholdt weekend hvil i lastbilerne og kontrol og bøderne skal skærpes på området. Vi skal op på niveau med Frankrig og Belgien, hvor det raskvæk koster op imod 30.000 Euro for en sådan forseelse.
4.Der skal ryddes gevaldigt op i trafikstyrelsen, så cabotage reglerne (national kørsel i udenlandsk registreret køretøjer) bliver fortolket som de er tiltænkt
Blot for at undgå misforståelser, så findes der selvfølgelig dygtige østeuropæiske chauffører, ligesom der findes dårlige danske, men generelt er den danske chaufførstand dog lysår foran den østeuropæiske, hvilket også selvsagt skyldes en anderledes uddannelse og arbejdsmæssigt opvækst.

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025