
Paw Amdisen, SF
Kim Kristiansen, Dansk Folkepartis trafikordfører, har fået en omfartsvej til hjembyen Mariager, selvom der vist er delte meninger om vejens relevans i lokalområdet. Og i Horsens er lokale folketingskandidater allerede ved at sole sig i nyheden om flere spor på E45, selvom projektet, hvis det bliver vedtaget, tidligst bliver til noget i 2023.
Holder man nyheden om mere asfalt op imod nyheden om Dansk Folkepartis svigt i forhold til den kollektive trafik, så er der dog ikke meget at glæde sig over. Især ikke, når vi ved – det siger førende trafikforskere – at flere og udvidede veje på langt sigt bare fører til flere biler.
Erfaringerne med udvidelser af motorvejene omkring København viser entydigt, at trængslen og køerne kun vokser i takt med vejudvidelserne. Hvorfor trafikforskernes anbefalinger da også er at satse på den kollektive trafik, da de transporterer langt flere mennesker per arealenhed.
Nu gør Dansk Folkeparti og vennerne i blå blok altså det stik modsatte. De forringer den kollektive trafik og giver bilerne og asfalten et massivt boost, som det vist hedder på nydansk.
Udover at det helt indlysende er skidt for miljø og klima, så vil den skæve fordeling, hvor man endnu engang sylter den kollektive trafik på bekostning af biler og asfalt i sidste ende kun få trængslen og køerne til at vokse endnu mere. Jeg siger velbekomme og tak for kaffe. Lad os så få det valg!
Paw Amdisen, SF
Hindbærhegnet 8
Horsens