
For 5. gang lyder startskuddet til HORSENS ALLIANCENs tilbagevendende uddeling af mærket CSRpeople. Mærket gives til virksomheder, der gør en ekstra indsats for at tage et socialt ansvar for folk på kanten af arbejdsmarkedet.
Interessen for at opnå mærket CSRpeople har de seneste år været stærkt stigende, fra 98 virksomheder for to år siden, til 132 virksomheder sidste år. Den vækst forudser chefkonsulent i Jobtaskforcen, Sanne Ravn, kun vil fortsætte, og det glæder borgmester Peter Sørensen.
- Sidste gang HORSENS ALLIANCEN uddelte mærket, hædrede vi et rekordstort antal virksomheder for deres sociale engagement. Den succes skal vi gentage. Og det føler jeg mig overbevist om, at vi kan. Rigtig mange virksomheder i Horsens har fundet ud af, at det at have en social profil er godt både for bundlinjen og for fællesskabet på arbejdspladsen. Det booster stoltheden at tage del i at skabe et arbejdsmarked for alle. Det glæder jeg mig til at hylde virksomhederne for, udtaler borgmester Peter Sørensen.
Virksomheder kan naturligvis sagtens tage socialt ansvar uden at have et CSRpeople-mærke hængende på væggen. Men det at få anerkendelsen og beviset i hånden, kan tjene andre og mere praktiske formål.
- CSRpeople-mærket vil fremadrettet være afgørende for, om det bliver vores virksomhed og ikke én af konkurrenterne, som får ordren i hus, udtaler Kim Andersen, driftschef hos Thykjær Turisttrafik.
Udtalelsen kommer ikke af ingenting. Særligt har Kim Andersen oplevet, at han skulle kunne redegøre for, hvordan hans virksomhed tager socialt ansvar, når han har budt ind på opgaver, hvor kunden har at gøre med mennesker med særlige behov.
Som noget nyt er det ikke kun virksomheder i Horsens Kommune som kan få mærket CSRpeople. Nu kan også virksomheder fra andre kommuner, der, i samarbejde med Horsens Kommune, tager et særligt ansvar for ledige og sygemeldte på kanten af arbejdsmarkedet, ansøge om at få tildelt CSRpeople-mærket.
Men det kan for nogle virksomheder måske virke uoverskueligt at gå i gang med at arbejde med socialt ansvar. Derfor står Jobtaskforcen klar til at guide virksomhederne i, hvordan de kan opnå en mere social profil, og gøre sig fortjent til mærket CSRpeople 2020.
Sidst frist for at søge om mærket CSRpeople 2020, er den 1. oktober 2019.