
Ordblinde og svagtseende kan have svært ved at læse underteksterne, når de f.eks. ser film. Det problem satte Alexander Gram Jensen, William Nyby Pedersen og Kristoffer Strube Græm fra Learnmark Gymnasium HTX sig for at løse.
De har udviklet et softwareprogram, som kan læse underteksterne højt, og med den idé vandt de den 19. november 2015 Da Vinci-konkurrencen til Danish Entrepreneurship Award 2015.
Ros fra dommerne
De tre HTX-elever kalder deres opfindelse for SubReader, og de fik under konkurrencen god respons fra alle, der kom forbi standen.
- Dommerne var meget interesserede i vores opfindelse, og en af dem ville gerne have løbende opdateringer om, hvor langt vi kommer med projektet. Vi fik også rigtig god respons fra publikum, der kom forbi og prøvede SubReader, fortæller Alexander Gram Jensen.
Mange timer
SubReader-teamet har siden efterårsferien arbejdet med deres idé i det særlige HTX-fag Teknologi, men undervisningstiden har ikke været helt nok til at nå så langt.
- Vi har alle brugt en del af vores fritid på vores opfindelse, forretningsplan og rapport, som vi havde med til messen. Jeg har fx programmeret en stor del af vores softwareprogram, så vi kunne have en prototype med til konkurrencen, siger Kristoffer Strube Græm.
DR viser interesse for programmet
SubReader har ikke kun imponeret dommerne til Danish Entrepreneurship Award 2015. HTX-teamet har også været i kontakt med Danmarks Radio, og man kan på DR’s hjemmeside læse et interview med de tre HTX-elever.
SubReader skal først i december også tale med MV-Nordic, som blandt andet står bag CD-ord - et pc-værktøj, der hjælper blandt andre ordblinde med at læse og skrive.
En spændende tid venter nu SubReader-teamet, som med førstepladsen til Danish Entrepreneurship Award 2015 har fået et særdeles godt afsæt.
- Checken på 10.000 kr. giver os økonomisk mulighed for at udvikle vores produkt, men der falder nok også lidt af til os selv. Nu skal vi først hjem og fordøje det, og så må vi se, hvordan vi skal fejre det, siger William Nyby Pedersen.
Virkelighedsnær undervisning
Sune Agger, der er rektor på Learnmark Gymnasium HHX og HTX, er stolt af årets HTX-vindere, som genvinder titlen fra 2013, hvor HTX-elever fra Learnmark Gymnasium vandt samme konkurrence med en avanceret cykelstander.
- Jeg besøgte i dag konkurrencen og oplevede, at den virkelighedsnære undervisning, som eleverne har på HTX, har stor betydning for deres læring. Og det er dejligt, når eleverne kan omsætte det, de lærer i undervisningen, til produkter på et meget højt teknisk og fagligt niveau, der kan gøre hverdagen for mange mennesker lettere og bedre, siger Sune Agger.
Omkring 190 elevteam deltog i Da Vinci-konkurrencen, hvoraf de 12 elevteam kom fra Learnmark Gymnasium HTX.
Derudover deltog omkring 50 elever fra HHX-studieretningen Innovation i Idékonkurrencen til Danish Entrepreneurship Award 2015. Her skulle de pitche deres idé for en dommer, som bagefter gav dem feedback. Forud for konkurrencen havde eleverne indsendt en skriftlig præsentation af deres idé, og til selve konkurrencen skulle de så holde salgstalen - pitche - deres idé over for dommeren.
Nyheder i nutid: Bliv ven med Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook her!