Over 100.000 elever møder entreprenørskab i skolen



For første gang har over 100.000 elever haft entreprenørskabsundervisning på ét skoleår. Det svarer til, at 14,7 pct. af alle elever i grundskolen mødte entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2014/2015. Hvis man ser på kommunerne i Region Midtjylland, viser analysen, at 13,8 pct. af eleverne havde entreprenørskabsundervisning i 2014/2015, og det er en lille tilbagegang fra året før.
 - For hvert år ser vi flere og flere nye skoler, som integrerer entreprenørskab i undervisningen. I det seneste skoleår har over 100 nye skoler taget entreprenørskab til sig på landsplan, og fra vores forskning ved vi, at det har en positiv effekt på eleverne. De vil bl.a. opleve stærkere tilknytning til klassekammeraterne og lærerne, engagerer sig mere i at lære og få højere ambitioner for fremtiden, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Stor forskel på kommuner
I Region Midtjylland var der entreprenørskabsundervisning på en stor del af skolerne (41 pct.) i seneste skoleår, og dermed placerer de midtjyske kommuner sig samlet set lige omkring landsgennemsnittet på 43,9 pct.
 Blandt de kommuner, hvor flest skoler har entreprenørskabsundervisning, er bl.a. Herning, Horsens og Ikast-Brande. Samtidig er der kommuner, hvor entreprenørskab i undervisningen stadig ikke er særlig udbredt. Tallene i analysen skal dog ses som minimumstal, dvs. den entreprenørskabsundervisning, som Fonden for Entreprenørskab kan dokumentere har fundet sted. Der kan være aktiviteter, som Fonden ikke har indfanget.

Skolereform skubber på udviklingen
Entreprenørskab er en fast del af faget Håndværk og Design, som er blevet indført med skolereformen. Faget bliver først obligatorisk for 4.-6. klasse fra 2016/2017, men en del skoler har valgt at indføre faget allerede nu, og hovedparten af stigningen kan forklares med denne udvikling.
 I forbindelse med analysen har alle skoler også haft mulighed for selv at kommentere på deres entreprenørskabsundervisning, og af de skoler, som svarede, forventer 83 pct. at udbyde faget fra skoleåret 2015-2016.

Entreprenørskab i grundskolen
Entreprenørskabsundervisning tager udgangspunkt i skolens fag og er praksisorienteret undervisning, der inddrager omverdenen, understøtter kreativitet samt tilskynder til foretagsomhed og handling. Formålet er, at eleverne forlader uddannelsessystemet med evner og kompetencer til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi. Disse kompetencer betegnes under et begreb som at være ”entreprenøriel”.

Grundskolen dækker uddannelsesområdet fra 0. klasse til 10. klasse og omfatter folkeskolen, friskoler og private grundskoler samt efterskoler.
 101.665 elever i grundskolen har i skoleåret 2014/2015 deltaget i entreprenørskabsundervisning. Det svarer til 14,7 pct. af de ca. 700.000 elever i grundskolen.
 854 skoler ud af landets ca. 2000 grundskoler har entreprenørskabsundervisning.
 Opgørelsen skal ses som minimumstal og dækker over den entreprenørskabsundervisning, som Fonden for Entreprenørskab kan dokumentere har fundet sted. Der kan være aktiviteter, som Fonden ikke har indfanget. I forbindelse med analysen har alle skoler også selv haft mulighed for at indberette deres entreprenørskabsundervisning.

smileyKlik her - Bliv ven med Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook og få nyhederne på din væg!

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025