
Sammen med syv andre ledere og uddannelsesansvarlige fra ungdomsuddannelsesinstitutioner og forskningscentre skal Sune Agger, rektor for erhvervsgymnasiet på Learnmark Horsens, i en tre-årig periode rådgive undervisningsministeren om udfordringer og problemstillinger på ungdomsuddannelserne ud fra et evidensbaseret grundlag.
Uddannelse skal være virkelighedsnær
Sune Agger har qua sit arbejde i Studievalg, Ungdommens Uddannelsesvejledning og nu som rektor for HHX og HTX på Learnmark Horsens mange års erfaring med vejledning, ungdomsuddannelser og overgange - både overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse. Erfaringerne trækker han nu på i sit arbejde i formandskabet, og særligt et område har hans opmærksomhed.
”Uddannelse skal være funderet i stærke fællesskaber, og den skal være koblet til virkeligheden. Der skal være teori, men den skal også kobles med praksis. Undervisning skal ikke foregå i sit eget system, så vi kun lærer de unge at gå i skole og gå til eksamen. Uddannelserne skal være virkelighedsnære, så vi på den måde giver de unge den bedste start på deres arbejds- og voksenliv,” siger Sune Agger.
Unge med udfordringer
Han har ligeledes stor erfaring med unge, der enten på grund af sociale, psykiske eller faglige udfordringer har problemer med at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.
”Jeg ved noget om, hvilke rammer og miljøer de unge kan profitere af, så de får de bedste muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Den viden vil jeg også bringe i spil i mit arbejde i formandsskabet,” fortæller det nyudnævnte medlem.