Trængslen på E45 lettes ikke af en hærvejsløsning



Argumenterne for og imod en udbygning af motorvej E45, fyger gennem luften i disse dage. Jeg mener dog vi skal holde os til fakta, i stedet for at lade os friste af nemme argumenter fra modstanderne. Debatten handler mere om at alle landsdele ønsker en motorvej til netop deres landsdel, hvilket jeg på ingen måder kan betænke dem i. Men den slags splid imellem landsdelene, må bare ikke overskygge det akutte behov for at E45 udbygges.
 Alle parter er enige om, at der skal gøres noget ved den trængsel, der i dag er på strækningen, samt den øgede trængsel der forventes i fremtiden. E45 er den hovednerve, som i alt væsentlighed, fører gods fra Sjælland, Fyn og Sønderjylland, op til en lang række af byerne på østkysten. Derfor er E45 væsentlig for disse byer, da flere store og driftige produktionsvirksomheder ligger her. En hærvejsmotorvej vil ikke løse den trafik, men i langt højere grad betjene den trafik som i dag bruger hovedvej 13.
 En rapport som Rambøll har lavet for Hærvejskomitén viser ganske klart, at hvis man vælger en hærvejsmotorvej, vil der være forlænget køretid, for de brugere der vælger at bruge den motorvej, som alternativ i en kortere eller længere strækning. Rapporten konkludere dog stor effekt, trods den forlængede transporttid, som er op imod 10 minutter, på strækningen fra Fredericia til Århus – altså cirka 20 procent længere køretid. Jeg mener det er utopi at forvente, at en stor mængde biler vil vælge en vej, som giver dem 20 procent længere transporttid. Man må forvente at bilisterne først vælger hærvejsløsningen, når trafikken er sandet helt til på E45, og vil derfor ikke løse det trængselsproblem der er på E45.
 Som lokal konservativ folketingskandidat, har jeg bedt vores transportordfører Mike Legarth huske på hvorfor trængselsproblemerne ikke kan løses af en hærvejsløsning, hvorfor jeg henstiller folketingsgruppen til at bevare ønsket om en udbygning af E45 som første prioritet.

Løbende annoncer

 

Ugens Annoncer

Seneste video

2024-14
31. mar 2025