
Vand og varmeværkerne i Hovedgård har samarbejdet siden 1978, men nu udvides der med et lille område, som til gengæld har stor betydning for den enkelte forbruger.
- I begge værker gør vi alt, hvad vi kan, for konstant at levere vand og varme til forbrugerne i 24 timer i døgnet alle årets dage. Men der kan være behov for at afbryde leveringen i en kortere periode, når der skal foretages udvidelser eller ændringer på nettet eller på et af værkerne, siger formand for Hovedgård Fjernvarmeværk Kaj Jessen.
- Når det sker, vil man fremover sende direkte besked ud til hver enkelt forbruger. Der kommer en sms til mobiltelefoner eller en tale-besked til fastnettelefoner. Her vil der kort oplyses om tidspunktet og årsagen til afbrydelsen. Så kan forbrugerne forberede sig på afbrydelsen – og under alle omstændigheder er det rart, at få information om hvad der sker.
- Der kan selvfølgelig også ske det, at et rør bliver gravet over ved et uheld. I sådanne tilfælde bruger vi kræfterne på at skaden bliver genoprettet så hurtigt som muligt. Men nu har vi også mulighed for at udsende besked til de, der er berørt af uheldet, siger Kaj Jessen.
I samarbejdet mellem værkerne er der indkøbt og anskaffet et system, som automatisk finder telefonnumre ud fra et kort over husene i Hovedgård. Det område som skal have besked kan indrammes, og så hurtigt udsende informationen til alle, der bliver berørt. Systemet er taget i brug – og det virker!
Vil man gerne have sendt beskeden til en anden telefon, f.eks. sin arbejdsgiver-telefon, så går man blot ind på vandværkets eller varmeværkets hjemmeside og indtaster det nummer, beskeden skal sendes til. Enkelt og effektivt. Du kan selvfølgelig også ringe direkte til værket, så hjælper vi med det.
- Hvad gjorde vi i gamle dage? Ja, da kunne vi sætte en annonce i Østjysk Avis – og så vidste alle det jo! Nu er det anderledes. Nogle, men ikke alle, læser Østjysk Avis. Nogle læser andre aviser. Nogle læser på Facebook. Vi kunne skrive en seddel og lægge den i postkassen – men hvornår bliver den tømt? Mange læser nu enhver information på mobiltelefonen, og det er det, vi prøver at imødekomme ved den nye service – samtidig med, at de, der har en fastnettelefon, også får beskeden, siger Kaj Jessen.
- Vi håber, at forbrugerne bliver glade for den nye måde at blive informeret på. Og så gør vi stadig alt for, at både vand og varme bare bliver leveret uden afbrydelser!
Læsertallet på Østbirk Avis Østjydsk Avis i postnummer 8732 for personer over 12 år er ifølge TNS Gallup 2015 på 90%.
Giv Østbirk Avis Østjydsk Avis et like her, så får du nyhederne på Facebook!