
Horsens Havn er en central del af byen – og vil være det i mange år frem. Ikke mindst planerne om en modernisering af nordhavnen med både boliger og rekreative formål vil trække bymidten og havnen tættere sammen.
Det er havnen naturligvis klar til. Men når væksten i Horsens fortsætter, er det vigtigt samtidig at skabe en effektiv og sikker infrastruktur.
De nuværende planer for nordhavnen vil betyde ca. 2.000 nye indbyggere i bymidten. De skal hver dag ind og ud af Horsens, og det vil selvsagt belaste det eksisterende vejnet betydeligt. Det skal vi forberede os på – af hensyn til Horsens Havn og vore daglige brugere, men i lige så høj grad af hensyn til hele trafikken i Horsens.
Vi kan forudse, at der bliver mere tung trafik gennem byen, men vi må ikke glemme de bløde trafikanter. Derfor må vi allerede nu begynde at overveje mulighederne for at få især lastbilerne hurtigt ind og ud af byen, havnen og hele Bilka-området.
For os at se er der én oplagt løsning: En vejføring med tilhørende dæmning fra Ove Jensens Alle over mundingen af Bygholm Å og helt op til Bollervej, hvor vejen skal tilsluttes den nye, sydlige omfartsvej.
Det er en løsning, som koster ressourcer – indrømmet. Men det er også den løsning, der bedst fremtidssikrer både byen og havnen og samspillet mellem erhvervene på sydhavnen og de kommende bebyggelser på nordsiden. Samtidig vil en dæmning bidrage positivt til kystsikringen inderst i fjorden.
Derfor håber Horsens Havn, at planlægningen af den nye vejføring kan gå i gang hurtigst muligt - naturligvis i nært samspil og dialog med de borgere, der bliver berørt af vejføringen. Udfordringen er stor – men store udfordringer plejer ikke at bremse os i Horsens. Det skal heller ikke ske denne gang.