FDM til forbrugere: Vent med at købe ny bil



Usikkerhed om de nye bilafgifter og indbetaling af registreringsafgift får nu helt usædvanligt FDM til at anbefale forbrugere at vente med at købe ny bil. (Foto: FDM)

Usikkerhed og uafklarede spørgsmål omkring de nye bilafgifter får nu FDM til at råde forbrugere til at vente med at købe ny bil, til der er kommet klarhed over situationen.

Udsigten til nye grønne bilafgifter har skabt forvirring og usikkerhed blandt både forbrugere og bilforhandlere. Det gælder ikke mindst i spørgsmålet om indbetaling af afgift for især elbiler. Overvejer man at købe ny bil, lyder opfordringen fra FDM derfor: Vent lidt.

- Selvom vi overordnet set er tilfredse med de nye bilafgifter, har hele omlægningen skabt så usikker en situation på bilmarkedet, at vi som bilejernes forbrugerorganisation nu råder de bilkøbere, der har mulighed for det, til at vente med at købe ny bil, til der er kommet klarhed over markedet. Også selvom det ikke er med vores gode vilje. Men som køber risikerer man lige nu, at afgiften og dermed prisen ændrer sig, eller at man skal lægge for høj afgift ud, siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Den usædvanlige melding fra FDM skyldes ikke mindst, at de nye afgifter ikke er endeligt vedtaget. Det ventes først at ske midt i februar. Der kan derfor nå at ske ændringer, som gør bilen dyrere.

Derudover er der hele spørgsmålet om indbetaling af registreringsafgift, som især gælder for elbiler. Mange elbiler stod fra årsskiftet til at stige markant i registreringsafgift, men med de nye grønne bilafgifter vil flere elbiler end tidligere fortsat være afgiftsfritaget.

Motorstyrelsens IT-system imidlertid ikke klar til de nye afgifter. Det ventes først at blive til juni. Det betyder, at den ’gamle’ afgift indtil da skal indbetales. Det rammer især mange elbiler og plugin-hybrider, som fortsat vil være afgiftsfritaget. Ifølge Tesla vil det for deres Model 3 Long Range være 131.000 kroner, som enten bilkøber eller forhandler skal lægge ud, indtil Motorstyrelsen vil kunne begynde at efterregulere den for meget indbetalt afgift tilbage.

- At Motorstyrelsen ikke har sine IT-systemer på plads, mener vi ikke skal belaste forbrugerne og gøre finansieringen af bilen mange tusind kroner dyrere, fordi der skal lånes til et udlæg, som bilkøberen får igen om et halvt år. Det er noget rod. Omvendt kan vi sagtens forstå, hvis bilforhandlerne heller ikke har lyst til at skulle lægge de mange penge ud. For nogle forhandlere vil det slet ikke være muligt, siger Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

- Vi kan godt være bekymret for, at det betyder, at mange bilforhandlere frem til sommer ikke vil have råd til eller helst undgår at sælge en elbil og dermed bremser den grønne omstilling af bilparken. Det vil være ærgerligt og stik mod hele tanken med den grønne omlægning af bilafgifterne. Derfor kan vi kun opfordre til, at man fra politisk side hurtigst muligt løser problemet.

Endelig har udsigten til nye bilafgifter givet mange bilpriser en rystetur. Det betyder, at mange priser endnu ikke er fastlagte.

- De høje danske bilafgifter gør ikke bilmarkedet mindre komplekst. Med den nye store afgiftsomlægning skal markedet lige falde på plads. Også derfor kan det være en god idé at vente med at købe ny bil, til det er sket, siger Thomas Møller Thomsen.

Eksempler på registreringsafgift som skal betales for udvalgte el- og plugin-hybridbiler pba. tidligere 2021-indfasning af registreringsafgift:

  • VW E-UP: 11.700 kr. (elbil)
  • Hyundai Kona: 11.100 kr. (elbil)
  • Kia Niro: 94.000 kr. (plugin-hybrid)
  • Mitsubishi Outlander: 155.300 kr. (plugin-hybrid)
  • Tesla Model S: 423.800 kr. (elbil)
  • Mercedes-Benz E-klasse: 345.700 kr. (plugin-hybrid)

Kilde: Skatteministeriet (registreringsafgiften kan variere alt efter hvilken variant, der ses på inden for samme bilmodel)
 

FDM

Løbende annoncer

Mest læste artikler

Ugens Annoncer

Seneste video

Skal der være togstop i Hovedgård?
04. apr 2021