(Foto Arendina Post de Jong)
HANSTED - Ny daginstitution i Egebjerg-distriktet åbner trods regnvejr. Naturbørnehaven Nørrestrand integrerer naturen i design og dagligdag med træfacader, sedum-tag, vilde grønne områder og kreative værksteder, der fremmer leg og læring i naturlige omgivelser.
Af Jørn Kildall. Foto Arendina Post de Jong
Fredag den 7. juni åbnede den nye naturbørnehave Nørrestrand i Egebjerg-distriktet i dansk sommervejr med regn og torden. Den nye institution kan huse cirka 160 børn og er bygget med fokus på at integrere den omkringliggende vilde natur i både legeplads og bygninger.
Naturvenlig design og bæredygtige principper
Børnehaven er udformet med træbeklædte facader og sedum-tag, mens legepladsen omfavner naturen med små grøfter til opsamling af regnvand og vilde grønne områder, der fremmer biodiversiteten. Dette design giver børnene mulighed for at lege og lære i naturen.
Inde i bygningen er der fokus på naturlige materialer, med store dele af møblerne lavet af træ. Desuden rummer institutionen to multi-værksteder, hvor børnene kan udfolde deres kreativitet. Niels Peter Bøgballe, formand for Børne- og Dagtilbudsudvalget i Horsens Kommune, fremhæver de enestående rammer for leg og læring.
(Foto Arendina Post de Jong)
Åbning med borgmesterens snorreklipning
Borgmester Peter Sørensen klippede snoren til den nye institution, assisteret af børn fra Pindsvin-stuen, som derefter fik delt snorens stykker og blev døbt Pindsvin Ninjas. Arrangementet fandt sted i det våde vejr, men stemningen var lys og landlig indenfor.
(Foto Arendina Post de Jong)
Bæredygtighed og klimamål
Rikke Christensen, formand for Bæredygtigheds-, Natur- og Klima-udvalget i Horsens Kommune, talte om de bæredygtige principper bag byggeriet, som flugter med kommunens klimaplan og ønsket om at minimere klimaaftrykket i nye byggerier. Institutionen er et eksempel på, hvordan natur og klima kan integreres fra start til slut i byggeprocessen.
Nørrestrand naturbørnehave står nu klar til at byde børn velkommen til en hverdag, hvor leg, læring og natur går hånd i hånd.