
En farverig badebold satte gang i både koordination, lattermuskler og fællesskab. Selv enkle lege kan skabe stor livsglæde.
ØSTBIRK - PAU-elever satte teori i praksis på Grundlovsdag.
Af Lisbet Kildall
Grundlovsdag blev noget ganske særligt på plejehjemmet Birkebo i Østbirk. Fire voksne elever fra PAU-uddannelsen (Pædagogisk Assistent Uddannelse) valgte at fejre dagen sammen med beboerne – med pandekager, bevægelse og masser af gode grin.
Eleverne har netop afsluttet fagene Sundhed samt Bevægelse og Idræt, og på Birkebo fik de mulighed for at bringe teorien i spil i praksis. Men hvad er sundhed egentlig? Det spørgsmål stillede de både sig selv og beboerne. Er sundhed sund mad, gode samtaler, glæde og fællesskab – eller måske en kombination af det hele?
Sundhed er ikke kun fravær af sygdom
Ifølge WHO er sundhed en tilstand af fysisk, psykisk og socialt velvære – ikke blot fraværet af sygdom. Den tankegang tog eleverne med sig, da de planlagde dagens aktiviteter. De ville skabe en dag, hvor både krop og humør kom i bevægelse.
Dagen startede med duften af nybagte pandekager, som hurtigt bredte sig på Birkebo og vakte glæde og appetit. For eleverne handlede det om mere end blot at bage – det handlede om at skabe forventning, sanseoplevelser og et fælles samlingspunkt.

Der blev kastet med ærteposer og grinet igennem, da kroppen kom i bevægelse – og ingen var i tvivl om, at det styrkede både balance og humør.
Bevægelse er også livskvalitet
Først blev kroppen dog aktiveret. Med inspiration fra teorien om bevægelsens betydning for livskvalitet, satte eleverne gang i en række lege og øvelser. Der blev kastet med ærteposer efter et mål, spillet badebold, og med fluesmækkere blev der skud efter balloner. Samtidig blev der grinet højlydt til tonerne af velkendte sange. Selv dem, der ikke deltog fysisk, sad med og sang, nynnede og var en vigtig del af fællesskabet.
Flere teorier understøttede dagens indhold. F.eks. Antonovskys teori om "Oplevelse af sammenhæng" (OAS), som handler om, at mennesker trives bedre, når de oplever mening, begribelighed og håndterbarhed i tilværelsen. Gennem dagens meningsfulde aktiviteter, fællesskab og grin blev netop disse elementer understøttet.

Dagens kok havde fuldt fokus, da pandekagerne fløj gennem luften – for sundhed handler også om sanselige oplevelser og forventningens glæde.
Udfordret i trygge rammer
De 18 grundbevægelser, som man bruger i hverdagen – at gå, rejse sig, dreje hovedet – blev aktiveret i sjove og legende rammer, og både de fysiske og psykiske grænser blev udfordret i trygge omgivelser.
Faget Bevægelse og Idræt har givet eleverne viden om, hvordan fysisk aktivitet kan styrke både kroppen og psyken – og hvordan bevægelse kan tilpasses forskellige målgrupper. Teorien bygger blandt andet på, at fysisk aktivitet ikke kun handler om motion, men også om livsglæde, fællesskab og trivsel. Gennem leg og bevægelse stimuleres sanser, muskler og led, hvilket har stor betydning for ældres livskvalitet og mulighed for at fastholde dagligdags funktioner.
Undervejs måtte eleverne justere aktiviteterne, så de passede til beboernes forskellige fysiske og kognitive forudsætninger. Her brugte de Aktivitetshjulet som redskab. Ved at se på faktorer som deltagernes færdigheder, motivation, omgivelser og sociale rammer, blev legene tilpasset, så alle kunne være med – på hver deres måde. Det gav plads til både grin og succesoplevelser, uanset om man deltog aktivt i legen eller sang med fra sidelinjen.

Med boldspil i trygge rammer blev hverdagens bevægelser øvet – og pauserne brugt til hyggesnak og opmuntring.
Fællessang og pandekager
Dagen blev rundet af med fællessang fra Højskolesangbogen – og så kom det, alle havde ventet på: de lune pandekager, som blev nydt med smil og snak rundt om bordene. For har du nogensinde set en trist person spise pandekager? Nej vel? Lad os lige tage et øjeblik og anerkende det åbenlyse: Pandekager = livskvalitet på tallerken form.
Det blev en dag, hvor både elever og beboere gik hjem med en oplevelse af, at sundhed handler om hele mennesket – om fællesskab, nærvær og glæden ved at gøre noget sammen.