Elever får redskaber til en bæredygtig hverdag



Novo Nordisk Fonden støtter projekt om ”Nyt liv i bæredygtighedsundervisningen”.

Af VIA University College

Det kan være udfordrende at leve bæredygtigt, for hvor skal der sættes ind, før man ser resultater i ens egen husholdning? Et nyt forskningsprojekt i VIA University College skal gøre det nemmere for samfundets unge borgere at få bæredygtighed ind i hverdagen. Novo Nordisk Fonden har netop støttet projektet med 4,5 millioner kroner, som har til formål at fremme elevernes handlekompetence, motivation og engagement til at løse hverdagens bæredygtighedsudfordringer.

Det skal ske gennem forskningsbaseret opkvalificering af naturfagslæreres undervisningskompetencer.

”Bæredygtighed er allerede nu et tema i undervisningen af elever fra indskolingen til udskolingen. Sammen med naturfagslærerne skal dén undervisning videreudvikles ved at inddrage eksterne læringsmiljøer og gøre bæredygtighedsundervisningen mere praksisnær i forhold til elevers hverdag. Det at tænke og leve bæredygtigt skal være en naturlig del af elevers hverdag, hvorfor de skal kunne se sig selv i det store bæredygtighedsbillede”, siger Søren Witzel Clausen, lektor og forsker i Program for Matematik – og Naturfagsdidaktik ved VIA University College, der står i spidsen for projektet.

Lærerstuderende involveres

Med udgangspunkt i UNESCO-kriterierne for bæredygtighedsundervisning, skal pengene bruges på at udvikle en ny bæredygtighedsdidaktik, der både involverer forskere, naturfagslærere og studerende fra læreruddannelsen. De studerende kan f.eks. være med til at udvikle og afprøve undervisningsmaterialer - og forløb samt indsamle empiri i tilknytning til projektet, til deres bacheloropgaver.

”Vi bestræber os på at inddrage de studerende mest muligt, fordi det har en stor kvalitet for VIA og ikke mindst vores studerende. Vi vil inddrage dem i forskningen med praksisnær empiri blandt andet ved at observere bæredygtighedsundervisningen” forklarer Søren Witzel Clausen.

I VIA´s organisation er projektet forankret i Forskningscentret for pædagogik og dannelse og er et samarbejde mellem programmet for Matematik- og naturfagsdidaktik samt programmet for Outdoorpædagogik. Medarbejdere fra de to programmer er således med til at løfte kvaliteten i projektet udviklings- og forskningsdel, og de kan desuden give de lærerstuderende kvalificeret bachelorvejledning ift. deres interessefelter i projektet.

”Corona-situationen gør, at vi ikke kan komme ud på skolerne lige nu og påbegynde projektet, så det venter vi med august. Men jeg glæder mig meget til, at den forskningsret - og pligt vi fik i 2013 nu bliver styrket. Med resultater fra projektet bliver vi katalysator for bæredygtighedsundervisningen i fremtiden,” siger Søren Witzel Clausen.

Samarbejde styrker videndeling

VIA har projektet indledt et samarbejde med Holstebro og Aarhus Kommune, der i første fase af projektet bidrager med aktionslæringsteams af fire naturfagslærere pr. skole og deres naturfagselever, der skal afprøve den udviklede naturfagsundervisningen løbende.

Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom, er glad for skolernes deltagelse i projektet og ser spændende perspektiver i samarbejdet:

”Projektet ligger i forlængelse af vores arbejde i Aarhus, hvor børn og unge ikke blot lærer om bæredygtighed men får konkrete handlemuligheder til at leve bæredygtigt. Det kræver noget ekstra af lærerne, og med samarbejdet får vi udviklet og delt ny viden, der styrker lærernes didaktiske kompetencer og en undervisning, der kan motivere og engagere eleverne og gøre bæredygtighed nærværende i deres liv. At der samtidig både er fokus på den åbne skole og stærkere netværk mellem naturfagslærerne internt på skolen og skolerne i mellem er en ekstra gevinst i arbejdet med at styrke de naturfaglige fag,” siger Thomas Medom.

Den aktuelle grønne dagsorden giver også mening i et forskningsprojekt, selv om det strækker sig over flere år.

”Det er meget aktuelt at leve bæredygtigt. Hvis vi skal have de fremtidige generationer til at være handlekraftige i forhold til bæredygtige problematikker i deres nærområde, kræver det en bedre undervisning. Den håber vi, at projektet her kan give,” siger Søren Witzel Clausen.

VIA University College

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024